«Nye» Diplom-Is skal styrke merkevaren

I løpet av det siste året har iskremprodusenten Diplom-Is utviklet ny visuell profil, som også inkluderer endring av den kjente, gule logoen. Nå er den nye logoen klar til å vises frem, og skal bidra til å styrke merkevaren Diplom-Is i markedet. Profilen er utviklet av Cretalux.

Diplom Is logo

– I et marked med stadig økende konkurranse ser vi viktigheten av å posisjonere oss som iskremprodusent. Gjennom produkter av høy kvalitet, og en visuell identitet som er gjenkjennbar uavhengig av hvilket Diplom-Is produkt du kjøper, skal Diplom-Is skape fine iskremøyeblikk som får frem smilet, sier administrerende direktør i Diplom-Is, Martin Kjekshus.

Siden Diplom-Is startet opp i 1930, har logoen vært gjennom en rekke endringer. Slike moderniseringer og justeringer har blitt gjort for å utvikle merkevaren og holde den levende. Sist logoen ble endret var i 2010, da selskapet fylte 80 år.

Martin Kjekshusx
Administrerende direktør i Diplom-Is, Martin Kjekshus. Foto: Anne-Lene Molland/Diplom-Is

«Eskimonika» er borte

– Da vi begynte å utvikle vår nye visuelle profil var det naturlig å inkludere logoen. Den er en etablert figur hos den norske befolkningen, og har 90 år med historie og positive assosiasjoner med seg. Dette var viktig for oss å ta med videre. Den nye logoen har derfor mange av de gjenkjennbare elementene i seg, men er også moderne og spiller enda mer på det nære, sier Kjekshus.

Den nye profilen har allerede fått en god del medieoppmerksomhet, ikke minst fordi ny-utgaven av Diplom-Is logoen ikke lenger bærer en selskinnsdrakt inspirert av inuitter. Klesdrakten er nå byttet ut med lue og vinterjakke. Maskot-navnet «Eskimonika» er også historie.

Ifølge Kampanje sier Markeds- og produktutviklingsdirektør Anne Borgen Sturød at selskapet endrer logoen for å gjøre merkevaren klar for fremtiden

– Vi ønsker ikke å støte noen eller å bruke urfolk på den måten, sier hun til Kampanje.

Endring i isdisken

I løpet av 2021 vil produktene under Diplom-Is-paraplyen få ny drakt.

– Gjennom hele neste år vil man kunne se en endring i isdisken. Det gule universet vårt vil synes i enda større grad enn før, og man skal lett kjenne igjen et Diplom-Is produkt når man ser det. Vi har bevisst valgt en gradvis utrulling. Vi har fokus på sirkulære løsninger og reduksjon av vårt fotavtrykk, så vi vil bruke opp det vi har av eksisterende emballasje før vi trykker nytt, avslutter Kjekshus.

Den nye Diplom-Is jenta

– Når Diplom-Is for første gang på 10 år gjør større endringer i sin visuelle identitet, er logo og maskot et naturlig sted å begynne. Tider forandrer seg, og som strategisk samarbeidspartner er det vår oppgave sammen med Diplom-Is å vurdere hvilke merkeelementer som bør videreføres inn i en ny tid, forteller Line Støtvig i Cretalux.

– Det har vært viktig å bevare den velkjente silhuetten og den blide jenta med glimt i øyet. Fortsatt gul og rød, nå uformelt og lekent ikledd hettejakke og lue. Den nye Diplom-Is-jenta har et mer åpent kroppsspråk og lener seg stolt over et strammere navnetrekk, som er tegnet ut for å speile distinkte særtrekk i det gamle ordbildet.

Selv om den resterende identiteten og pakningsdesignet rulles ut fortløpende fra og med januar, røper Støtvig at det hele dreier seg om sol, sommer og gode iskremøyeblikk.

– Det har også vært viktig å fremme kvalitet og fristelse. Kvaliteten formidles gjennom mer rafinerte detaljer og fokus på norsk fløte, fristelsen vekkes gjennom et arsenal av nye friske iskrembilder. Soloppgangen, ny fotomanér og elementer fra norsk natur har i så måte spilt viktige roller i den nye visuelle identiteten. Vi gleder oss til å vise frem resten på nyåret, og er både fornøyde og stolte av et flott resultat og et godt samarbeid med Diplom-Is så langt!