Nysatsing fra Pepsi

PepsiCo bruker snaut åtte milliarder kroner på å fornye merkevarene sine, men lar hovedbyrået gjennom 50 år, BBDO i stikken.



Merkevarene under Pepsi-paraplyen har mistet noe av glansen de siste årene, men nå akter brusprodusenten å gjenvinne markedsandeler. Strategien for de tre neste årene er lagt: Med et budsjett på 1.2 milliarder dollar (omtrent 7,7 milliarder kroner), og et komplett reemballeringsprogram skal alle delene av markedsføringen fornyes.

Ifølge Advertising Age er det ikke byrået gjennom 50 år, BBDO, som står i spissen for satsingen. Det er byrået Arnell (også eid av Omnicom) som har jobbet med redesign av emballasje og Pepsis globale logo (bildet). Logoen skal fra nå av signalisere en smilemunn i varierende grad, avhengig av hvilket merke den representerer: Pepsi får et smil, Diet Pepsi får mer av et glis, mens logoen for Pepsi Max ligger nærmere et latterbrøl, melder avisen.

Flere blogger og liknende meningsytrende nettsteder har allerede sammenliknet den nye logoen med en rørlegger-rumpesprekk. Noe som igjen fører til uungåelige referanser til stakkars Joe the Plumber.