Nytt månedsmagasin fra Aftenposten

I løpet av våren lanserer Aftenposten et nytt månedsmagasin som skal hete Aftenposten Innsikt. Tine Skarland blir prosjektleder.

– Mye av Aftenpostens innhold har lengre levetid enn selve avisen. Det tar vi konsekvensen av når vi lanserer Innsikt. Her ønsker vi å gi solid Aftenposten-innhold i en ny form og innpakning til lesere som vil gå i dybden. Derfor blir Innsikt en blanding av nytt eksklusivt innhold, og en bearbeidet utgave av stoff som allerede har stått på trykk, sier sjefredaktør Hans Erik Matre i en melding.

Magasinet blir på rundt 100 sider hver gang, og skal trykkes på glanset papir. Stoffområdene skal konsentrere seg om politikk, samfunn, utenriks, klima, kultur, teknologi og vitenskap.

Innsikt vil ha et sterkt internasjonalt fokus, og skal distribueres både i løssalg og abonnement.

Magasinet skal tilby påkobling, dybde og ny viten, hevder Aftenposten.

Tror på papir – Innsikt er allerede godt innarbeidet som Aftenposten-merkevare. I flere år har vi i morgenutgaven brukt denne vignetten på et bredt spekter av stoffområder. Her handler det om å gjøre vesentlig samfunnsinformasjon tilgjengelig og engasjerende for folk flest. Nå gir vi leserne større mulighet til selv å velge når, og i hvilken form de ønsker å lese. Gjennom en mix av nytt og tidligere publisert stoff, tror vi det er det mulig å skape et attraktivt magasin som ikke behøver å bli et masseprodukt for å lykkes økonomisk. Mediene er for tiden opptatt av å formidle godt innhold gjennom ulike kanaler. Vi vil vise at dette ikke bare handler om å gjøre innhold på papir tilgjengelig på digitale plattformer, men at det faktisk handler om å ta i bruk ulike papirbaserte formater, understreker Matre.

Skarland blir prosjektleder Magasinet skal produseres av en liten, men dedikert stab under ledelse av Tine Skarland (41). Hun har jobbet som produktutvikler i Aftenposten Forlag i halvannet år, og kom fra jobb som produktansvarlig for Scandinavia Online (SOL), der hun også har vært redaktør.

Tine har aviserfaring fra Morgenbladet og VG, og utlyser i disse dager en redigererstilling til det nye magasinet. Ytterligere en redigerer skal være på plass før bladet lanseres.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.