Nytt reklamestunt fra Hydro

Politikerne skal påvirkes via folket. Her er Hydros neste markedsføringstrekk.



Etter at forrige Hydro-kampanje om utdannelse og rekruttering har gått sin seiersgang på Youtube og i nasjonale såvel som internasjonale konkurranser, er det store forventninger knyttet til neste trekk fra Hydro.

Hydro begynner denne uken en ny holdningskampanje, hvor aluminiumsboksen spiller en stentral rolle. Konseptet kalles «can» og handler om kreative måter å bruke brus- og ølbokser av aluminium på.

Brand manager Hanne Haugen forteller at målet er å øke nordmenns stolthet knyttet til aluminium.
– Det som er viktig for oss er å øke kjennskap og bevisstheten i Norge til aluminium. Det er den nest viktigste eksportvaren til landet og det er det nesten ingen nordmenn som vet, sier hun.

Skal nå politikerne via folket Regjeringen har foreslått at staten skal overta vannkraftverkene. Hydros konsernsjef Eivind Reiten argumenterte i et leserinnlegg i Dagens Næringsliv 2. juli i år for at Hydro skal slippe å levere tilbake gamle kraftverk til staten mot å love å bruke kraften til å produsere aluminium.

Hanne Haugen vil ikke si som mye om hvorfor et industriselskap som Hydro frir til opinionen, men innrømmer at det også handler om å påvirke rammevilkår myndighetene setter for Hydro.
– Ja selvfølgelig det også. Vi ønsker at folk skal vite hva vi gjør og at vi skal være godt likt. Det er lettere å være likt når folk vet hva vi holder på med, sier hun.

Boksen som annonsemedium

Den nye kampanjen består i første omgang av event og sampling av spesialdesignede aluminiumsbokser som er påført ulike budskap av Hydro. Samplingen av 600.000 bokser, med seks ulike budskap, begynner denne uken.
– Vi har valgt å gjøre dette på en måte som er nær folk slik at de kan relatere seg til temaet. Derfor har vi valgt en aluminiumsboks som det skal kommunisere mange ulike budskap.

Hun forteller videre at de også skal sette opp en workshop sammen med Apple på campus, og at de skal lansere eget nettsted kalt ideasinaluminium.
– Vi går ikke massivt ut, men kommer til å kommunisere ganske målrettet mot studenter i første omgang. Så vil vi gå litt bredere ut etter hvert sier brand manager Hanne Haugen.

Skal også brukes internasjonalt Boksen kommer til å bli brukt i webannonser, og konseptet er planlagt å brukes også internasjonalt som en utradisjonell form for profilering av Hydro.

Hydro har denne gang samarbeidet med pr- og kommunikasjonshuset Creuna, mens reklamebyrået foreløpig ikke har vært involvert.

Eventselskapet Gyro er hyret for å dele ut boksene. Mediebyrået Carat har stått for mediestrategien.