Obama er en BMW, McCain en Ford

Dersom du bruker markedsundersøkelsenes verktøy på politikere får du en rekke kuriøse sammenlikninger som resultat.

9567 8523e original

Det er nettopp hva analytikerne i Penn, Schoen & Berland har gjort med de amerikanske presidentkandidatene.

Mens demokratenes presidentkandidat Barack Obama ble sammenliknet med Google, liknet hans republikanske motstander mer på den gamle internettkjempen AOL, ifølge de spurte i undersøkelsen, som besto av et tusentalls registrerte velgere.

Da disse ble spurt om hvilken hemmelige agent presidentkanidatene mest liknet på (ja, hvorfor ikke?), var svaret at Obama likner mest på James Bond, mens McCain minner mer om terroristbøddelen Jack Bauer fra «24».

Starbucks, iPod og MySpace Men de mest talende resultatene fra undersøkelsen handler om hvor mye kandidatene likner på hverandre, snarere enn forskjellene.
– De tre merkevarene kandidatene oftest blir assosiert med – Starbucks, iPod og MySpace – har alle fått det omdømmet de har fordi de finner opp virkeligheten på nytt i sine respektive kategorier, noe som lar folk dyrke sin individualitet i et komfortabelt format, sier Scott Siff, talsmann for Penn, Schoen & Berland.



– Likhetene mellom kandidatenes merkevarestrategi indikerer i tillegg at den kandidaten som best lykkes i å posisjonere seg slik begge gjør, kan ende opp med å vinne valget 4. november, legger han til.

Obama og guvernør Sarah Palin fikk likt resultat i syv av 15 kategorier. De ble begge sammenliknet med Google og magasinet People, på grunn av sin ungdom og likandes personligheter.

Gamlingene John McCain (72) og visepresidentkandidat for demokratene, Joe Biden (65) liknet enda mer på hverandre. Respondentene svarte likt på kandidatene i 12 av 15 kategorier, AOL og Businessweek inkludert.