OBOS med tre nominasjoner til Europamesterskapet i sponsing

OBOS og JCP PRAD er nominert i tre kategorier i European Sponsorship Awards som eneste norske deltakere. Prisen deles ut i februar av European Sponsorship Association.

IMG 5520x
IMG 5518x
IMG 0020x
IMG 0008

Det er aktiveringene av Skitour2020 og prosjektet OBOS Jubel som har oppnådd nominasjonene i kategoriene Best Use of Digital Channels og Sport Sponsorship for Skitour2020 og Best Ethical Response to COVID-19 for OBOS Jubel.

ESA Awards henger høyt i sponsorbransjen, og er selve Europamesterskapet i sponsing med caser sendt inn fra hele Europa. Nåløyet er trangt for å komme på shortlist. I Sport sponsorship finner vi blant annet sponsoraktiveringer for Liverpool FC, Team GB (det britiske OL-laget), Bundsliga-klubben Hoffenheim og Verdenscupen i rugby.

– Tre nominasjoner er rett og slett fantastisk, sier Hege Irene Asplund som har vært prosjektleder i OBOS for begge prosjektene. – Et godt sponsorarbeid starter med klare mål for hva en skal oppnå. Deretter kommer gode ideer på hvordan en skal nå det målet. Vi visste at vi hadde nådd målene våre. Men det er alltid gøy å teste jobbene mot andre. På den måten lærer vi. Og det gjør oss også bedre, avslutter Hege. Disse nominasjonene vil hun dele med Norges Skiforbund og JCP.

Imponert jury

Ruth Luke i ESA skriver i nominasjonsteksten: «The judges were impressed by this year’s strong standard of entries, so reaching the shortlist more than once is a fantastic achievement!»

– Det er gøy med partnere som tør å tenke nytt og innovativt, samt å skape en ny type oppmerksomhet innenfor de gitte rammene. I løpet av de 10 dagene Skitour 2020 varte begynte både publikum og TV-kameraene å elske maskotene som skapte et engasjement både innenfor tradisjonelle mediaflater og nye mediaflater. Vi gleder oss over suksessen og ikke minst til å fortsette og jobbe med OBOS, sier Petter Ekran, markedsansvarlig i Skiforbundet.

TikTok-suksess fra løypa

Kampanjen er blitt kjent som Norgest første kommersielle merkevaresuksess på TikTok og har allerede høstet utmerkelser i blant annet European Excellence Awards. JCP hadde oppgaven med å aktivere OBOS’ sponsorat fysisk langs løypa og i sosiale medier. I tillegg til et stort engasjement på Facebook, ble det tett opp mot gjennomføringen tatt et valg om at maskotene kunne være en god måte å aktivere OBOS på TikTok. Flere millioner har nå fått med seg filmsnuttene på TikTok-kontoen @Obosmaskoter.

– Det er en takknemlig oppgave å jobbe i byrå med kunder som OBOS. Innovative og effektive sponsoraktiveringer som dette har blitt en viktig nisje for oss i JCP og da er det gøy å måle krefter med Liverpool, sier Kim Reksten Grønneberg, rådgiver i JCP PRAD