Ocean skal kåre landets beste utendørsreklame 

Utendørsselskapet Ocean Outdoor tar nå sin Digital Creative Competition til Norden og Norge. I konkurransen setter man fokus på kreative ideer innenfor digital utendørsmarkedet, og alt man trenger for å bli med er en idé.

B82 B4971 1 kopi
Den nye 3D-teknologien DeepScreen ble lansert for første gang på det norske markedet for noen uker siden.

Digital Creative Competition er en konkurranse med stor suksess de siste 12 årene i UK, og som har som formål å sette digitale OOH-skjermer i sentrum for kreativitet, og utfordrer mediebransjen til innovasjon innenfor utendørsmarkedet. Digital Creative Competition har bidratt til flere Cannes Lions-vinnere opp igjennom årene, både kommersielle og non-profit-bidrag, blant annet en gulløve for Woman’s Aid – Look at me.

Her i Norge har de valgt en enkel utfordring i år: Hvis du kunne gjort hva du ville med digital skjermer for en kunde; Hva ville du gjort?

Et av verktøyene man kan leke seg med er den nye DOOH-teknologien Deep Screen. Her har en mulighet til å benytte seg av en «anamorfisk» teknikk som skaper en distinkt romfølelse på den digitale skjermen, for å få produktet til å stå mer ut. Ett godt eksempel på tidligere bruk er Balenciaga kampanjen som ble gjort på Piccadilly Circus og i Times Square for ett par uker tilbake.

Det spanske luksusmerket Balenciaga og onlinespillet Fortnite slo seg sammen om å trollbinde mennesker i London, New York, Tokyo og Seoul med sin spektakulære 3D-tavle.

– Det vil bli kåret vinnere innen to ulike kategorier, commercial og non-profit, der prisen er at vi bringer ideen til live og to millioner kroner i verdi for visning av denne. Enhver kreativ sjel med en idé til våre digitale flater er velkomne til å delta, om så ideen er skisset opp på et stykke papir eller det er laget en profesjonell mock-up, forteller CEO Stig Kjos i Ocean Outdoor Norway.

En jury med navn fra bransjen er etablert: Herman Mueller Stormyr (WAL), Therese Becke (Pol), Einar Karlsen (Publicies), Ricardo Cuilenheim (Red), Maria Aas Eng (Lava) og ikke minst Alexander Gjersøe (tidligere SMFB).

– Vi utfordrer til å leke med idéer innenfor vårt digitale nettverk på Oslo Bussterminal og vår kjøpesenterserie, legger Kjos til.

Den nye daglige lederen i Pol, Therese Becke, er forventningsfull med hensyn til hva deltakerne kommer opp med.

– Jeg gleder meg til å se gode kreative løsninger som utnytter og fyller de digitale utendørsflatene på en sterk og inspirerende måte, som spiller på kanalens egenskaper og samtidig evner å levere på oppgaven som skal løses for annonsøren, sier Becke.

Fristen for å sende inn bidrag er 8. november, finalistene annonseres 22 november, og 1. desember vil selve vinnerne kåres. Du kan lese mer og delta i konkurransen her.