Oktan får ny reklamesjef

Klaus Adde har jobbet i norsk reklamebransje i over 30 år. Nå blir han byråleder i Oktan.



Klaus Adde blir ny byråleder for Oktan Alfa. Alfa er en sammenstilling av flere ulike byråenheter i Oktan-gruppen og teller totalt fire selskaper. Disse er å finne i Oslo, Stord, Drammen og Hamar. Adde tar over for Kjetil Harestad som har vært byråleder siden 2002, men som nå forlater Oktan til fordel for kraftselskapet SKL.
– Kjetil Harestad kom inn i 2002 som byråleder og har gjort en kjempejobb. Han hadde sin bakgrunn fra økonomi og skifter nå bransje. Dette er en veldig udramatisk ledereendring, sier Oktan-eier Ove Grønnevik til Kampanje.

Den nye Oktan Alfa-sjefen kjenner ifølge Grønnevik Oktan-systemet godt. Han har tidligere vært avdelingsleder både i Oslo og på Hamar. Men nå blir han sjef for en divisjon som vil telle rundt 35 personer.
– Klaus Adde har jobbet i selskapet siden 2004 kjenner selskapet han skal dra videre godt, sier Grønnevik.

Hva blir utfordringene til den nye byrålederen?

– Dette blir veldig «business as usual». Det er helt udramatisk, sier Grønnevik.

Lang fartstid i reklamebransjen Adde, som har jobbet i norsk reklamebransje siden 1974 da han startet i Lund & Lommer Reklamebyrå, mener det handler om å videreutvikle den fastlagte strategien.
– Lederne i alle Alfa-byråene meiselt ut en strategi for hvordan vi skal videreutvikle Alfa, og det er ingen ting som tilsier at vi ikke skal fortsette med denne planen og strategien. Men hva den planen handler om har jeg ikke lyst til å fortelle, sier Adde.

Alfa er med alle sine avdelinger et lite miniatyr-Norge i reklamesammenheng, men Adde mener Alfa har kompetanse som gjør de i stand til å konkurrere med de store kommunikasjonshusene i hovedstaden.
– Konkurransen i Oslo er røff og det er mye lettere å bli Hamar og Drammens beste reklamebyrå enn å bli Oslos beste reklamebyrå. Men når det er sagt har vi en kompetanse og et kreativt miljø som kan konkurrere både på strategisk og kreavtivt nivå med de aller største. En av fordelene er at vi kan få avdelingene og de kreative kreftene til å dra sammen og dermed se på Alfa som ett reklamebyrå uten at man trenger å sitte i Oslo, sier Adde.

Med alt det skumle vi leser kunne kanskje timingen for å bli byråleder vært bedre?
– Ja, det kan du kanskje si, men foreløpig merker vi det ikke. Vi har veldig stor fart inn i 2009, men samtidig vet vi at tidene kommer til å påvirke oss på en eller annen måte, men vi vet ikke hvordan. Vi budsjetter derfor med at vi skal ha det like morsomt på jobb og planlegger for vekst, men vi har også en alternativ plan hvis noe treffer oss. Det er vanskelig å planlegge, men vi kan ikke grave oss ned, sier den nye byrålederen.

Adde sier Alfa har en byråinntekt på rundt 35 millioner og byrågruppen leverer et positivt resultat i 2008.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.