Omgangssjuk film fra IKEA og TRY ble Sølvfisk i juli

Tisset ned, spydd på og ødelagt av nach: Møbelgigantens ærlige tilnærming til hverdagslivet i sommerens kampanje understreket at livet ikke er en IKEA-katalog. Nå har kampanjefilmen «Magevirus» vunnet Sølvfisken for juli.

01 Forsidebilde

Livet er langt mer enn en dans på roser, og i sommerens IKEA-kampanje minnet de og TRY oss på at hjemmet ikke alltid ser ut slik man i «teorien» har det, spesielt når hverdagen møter oss med et smell.

– Med denne kampanjen ønsket vi å vise de mer ærlige sidene av livet hjemme, og hvordan produktene våre er laget for å tåle hverdagen. Godt design gjør mer enn å se bra ut i en katalog, fortalte Celin Kjenslie, Country Marketing Manager i IKEA Norge, da kampanjen ble lansert.

Det er TRY som står bak kampanjen med kreatørene Caroline Riis og Eirik Sørensen, konsulent Trond Sandø og prosjektleder Marte Heiersted. Morten Borgestad har regi på filmen som er produsert av Mette Waaberg hos Pravda. Musikken er skreddersydd av Thomas Sagbråten & Bjarne Gustavsen, med Hanna Jarver på vokal.

Se vinnerfilmen i Sølvfisken for juli her.

Sølvfiskjuryen har følgende begrunnelse: Sølvfisk for juli går til «IKEA Magevirus». Det er en erkjennelse i juryen at de aller fleste reklamefilmene i juli holder seg veldig «innafor» komfortsonen og dermed glir litt over i hverandre. IKEA sin vri på den egentlig taktiske sofatrekk-filmen gjør IKKE det. Den skaper oppmerksomhet, gir ubehag, IKEA anerkjenner og vi i juryen erkjenner at sånn er livet, av og til.