Omnicom nedbemanner

Reklamebransjens største holdingsselskap, Omnicom, skal fjerne opptil 3500 medarbeidere globalt. Verst går det ut over BBDO, byrået til kriserammede Chrysler.

5979 aa674 original

Omnicom, som eier medie- og reklamebyråkjeder som DDB, TBWA, Goodby Silverstein & Partners, OMD og Proximity – planlegger ifølge Advertising Age å trimme nær fem prosent av den globale arbeidsstokken på 70.000 mennesker.

AdAge mener å vite at det vil gå verst ut over BBDO, som blant annet mistet flaggskipet Pepsi tidligere i år, og som er byrået til kriserammede Chrysler. Omnicom har også tidligere i år redusert antall medarbeidere, blant annet ved å sparke 22 prosent av medarbeideren i BBDO i bilbyen Detroit, etter at Chrysler kuttet i markedsbudsjettene. Bilfabrikanten skal ifølge det AdAge har fått opplyst skylde BBDO bortimot 80 millioner dollar.

Ifølge folk som er høyt på strå i selskapet blir ikke alle av Omnicoms mange byråer i verden berørt, kun de som «ikke har foretatt de nødvendige justeringene».

Foto av Chrysler-bygningen: John Morton @ flickr.