Oppfordrer til internasjonal støtte til den kreative bransjen i Ukraina

«Ukrainian Creative Stories» er en kampanje lansert av de største foreningene i reklame- og kommunikasjonsbransjen i Ukraina og Polen til støtte for det kreative miljøet i Ukraina. Nå oppfordrer de reklamebransjen og alle tilstøtende bransjer verden over til å hjelpe dem i kampen ved å melde seg på konkurransen i Kyiv International Advertising Festival, der alle inntekter vil gå til ukrainske byråer og deres medarbeidere.

UCS 1224x749

Siden starten av krigen i Ukraina har det vært bråstans i reklame- og kommunikasjonsbransjen i landet, og som følge av dette har foreningene All-Ukrainian Advertising Coalition og SAR Marketing Communication Association lansert prosjektet «Ukrainian Creative Stories» til inntekt for mennesker i bransjen som trenger støtte og hjelp.

Samtidig har president Volodomyr Zelensky og hans regjering oppfordret bedrifter til å fortsette sitt arbeid, der det er mulig, og å oppfylle sine forpliktelser overfor arbeidstakerne. «Å betale folk sine lønninger, selv om selskapet ikke er i drift nå, det er å beskytte Ukraina», har presidenten uttalt.

Ved den reelle og virtuelle fronten

Det ukrainske reklamemarkedet er nærmest blitt utradert siden krigens start, og byråene står tilbake uten omsetning. Samtidig befinner en rekke av byråenes arbeidstakere ved fronten, enten i kampsonen med våpen, engasjert i frivillig hjelpearbeid, eller på barrikadene i informasjonskrigen, noe som har vist seg å være en essensiell del av den ukrainske kampen mot den russiske overmakten.

De tidligere nevnte bransjeforeningene har alliert seg for å støtte bransjen, og de påkaller nå oppmerksomhet internasjonalt for en bredere støtte til Ukraina.

Reklamefestival til inntekt for ukrainske byråer

Kyiv International Advertising Festival (KIAF), som er landets største bransjearrangement, har for anledningen lagt om driften til å utelukkende jobbe for prosjektet, og alle inntekter de mottar fra påmeldte arbeider fra utenlandske og internasjonale byråer blir nå donert til Ukrainske byråer. KIAF er åpen for alle selskaper, organisasjoner og individuelle kreatører innen reklame, produksjon, medier, PR og design fra hele verden.

«I fredstid handler det å delta i Kyiv International Advertising Festival om å konkurrere og å vinne. Nå, under krigen, handler det om å støtte Ukrainas kreative bransjer», oppfordrer KIAF i en pressemelding.

For å delta og støtte initiativet må bidrag meldes på innen 20. mai på nettstedet creative-stories.com.ua.