Per Høj og Helsedirektoratet vant Årets Gullmikk (igjen)

I år som i fjor: Per Højs røykfri-kampanje for Helsedirektoratet har vunnet prisen for landets beste radioreklame i 2019, Årets Gullmikk. Prisen for Årets Radiobyrå gikk til Både Og, også det akkurat som i fjor. Prisene ble delt ut på Gullblyanten fredag kveld.

96211 67373 original
96212 4bae8 original
96213 1a5dc original
96214 da247 original

I Per Højs røykestopp-spot for oktober telles de 28 første røykfrie dagene ned, samtidig som fortellerstemmen trekker frem noen av de første positive konsekvensene du vil merke etter røykeslutt. En formidabel jobb, ifølge juryen i Sølvfisken da den vant i oktober.

Fredag kveld under Gullblyanten 2019 ble prisen delt ut av juryleder Mads Rønold (Per Høj), Strategisk Kundesjef Geir Lamo i Bauer Media og salgsdirektør Ove Søgård i P4.

De leste opp Gullmikkjuryens begrunnelse, som lyder slik:

«Tiårets siste Gullmikk går til en radiospot som overrasket og begeistret juryen. Ideen er original og enkel, men virker krevende å gjennomføre, uten at resultatet bærer preg av det. Det er en idé det er lett å legge fra seg fordi man ikke vet hvordan man skal klare å sy den sammen. Det ble heldigvis ikke gjort. Den ble skrevet ut på beste mulige måte. Deretter ble den regissert og produsert på en måte som gjør at den sitter. Samspillet mellom de to stemmene er ekstremt tilfredsstillende å høre på. Dette klaffer. Det hjerteklaffer. Hjerteklaffer som slår litt sterkere enn før. Ikke bare fordi man blir gira, inspirert og glad for å høre en så god radioreklame, men også fordi du etter 28 sekunder med denne radiospotten på øra har slutta å røyke.»

Hør spotten her: «28 sekunder»

Kreativt team på jobben er Theis Roksvåg Pedersen og Christoffer Rontén. Produksjonsselskap er Både Og.

Både New Og York (igjen)

Prisen for Årets Radiobyrå gikk til Både Og Radiobyrå for andre år på rad. De vant Sølvmikken i mars, april og desember med jobber for henholdsvis Right Price Tiles, AJ Produkter og Telenor, i tillegg har de vært på pallen i juni, august, september, oktober og desember. Byrået vinner dermed én billett til Kreatører på Tur, en årlig ferd til New York som foregår i mars. De øvrige som reiser på turen er de respektive teamene som står bak Sølvmikken-vinnerne gjennom året.