Per Høj vant Sølvmikken med helt udramatisk Nøkkelhullet-kampanje
Radiokampanjen for Helsedirektorates Nøkkelhull-ordning, laget av Per Høj og Både Og, har gått til topps i Sølvmikken. Konkurrerende bidrag fra august og september er denne gangen slått sammen i én kåring.
Budskapet i Per Højs tv-, annonse- og radiokampanje for Nøkkelhullet, er at du kan fortsette å spise akkurat som før, bare med litt sunnere ingredienser. Det hele er ganske udramatisk, akkurat som juryens begrunnelse for vinneren i Sølvmikken (som riktignok drister seg til et heftig utropstegn helt til slutt):
«Spottene for Nøkkelhullet nailer True Crime-sjangeren og gjør dette til fine reiser å bli med på. Vi synes det er befriende å slippe alle sunnhetsargumentene, og samtidig senkes terskelen for å etablere sunnere vaner på en smart måte. Ikke minst scorer spottene på at man har gått den ekstra runden med å caste andre stemmer og dialekter enn de vi hører oftest. Strålende produsert!»
Det kreative teamet fra Per Høj består av kreatørene Mads Rønold, Øyvind Waage, Jon Martin Lunder og Johannes Kinn. Produksjonsselskapet er Både Og med Eskil Paus og Magnus «Snitt» Andersen.
– Takk til Eskil og Snitt for mange runder og høy standard, takk til Hdir for at de er modige og ambisiøse og takk til alle de nordmenn som fortsetter å dytte i seg all mulig dritt så vi kan fortsette å lage nøkkelhullreklame, sier teamet i en kommentar.
Frokostblanding
Margarin
Kvitost
Sosial nedsmelting på radio
Sølvet i Sølvmikken går denne gangen til SMFB for VG, en nyhetskilde som blir lest, hørt og sett av tusenvis av nordmenn hver eneste dag, og som dermed kan bli en glimrende samtale-redder i litt ubehagelige situasjoner. Dette demonstreres i den nyeste VG-kampanjen, som foregår både på TV, utendørs og på radio.
Juryens begrunnelse: «Hvem har ikke kjent på den desperate følelsen av å ville rømme fra vanskelige spørsmål og kjipe situasjoner? Disse spottene bruker denne innsikten til å spille opp produktet på en bra måte. VG er helten, det ubehagelige er morsomt og kleinheten er troverdig. Klassisk bra radio!»
Det kreative teamet fra SMFB består av Pia Ølstad, Linus Hjellström og Hans Martin Rønneseth, mens Sagveien Resort står for produksjonen.
Voksing
Gammel bekjent
Fiskelykke
Småstressa, passiv-aggressive hva-skal-vi-ha-til-middag tekstmeldinger lest opp av en digital assistent, er kjernen radiokampanjen for Godfisk.no fra Norges Sjømatråd, laget av TRY. Kampanjen vinner bronseplassen i Sølvmikken for august-september, med denne begrunnelsen:
«Selv om det er et kjent grep å bruke data-stemmer fra GPS osv, er dette gjort med en oppdatert naturlighet og fine, humoristiske detaljer. I kategorien «vi tipser deg om middag» fremstår Godfisk-spottene som friske og lytteverdige, med relevante situasjoner. I denne runden var det flere som prøvde seg på ordspill, Godfisk fisket det best, for å si det sånn …»
Det kreative teamet består av Kenneth Lamond og Even Moseng, mens Sagveien Resort står bak produksjonen.
Burger
Handle
Idétørke
Klima
Om Sølvmikken
Om Sølvmikken
Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.