PHD vant Gullspøkelset

Under INMAs Gulltaggen overrasket Snapchat med den aller første AR-prisen for beste linse laget i Snapchat sin Lens Web Builder-challenge. Konkurransen tiltrakk seg rundt 50 deltakere og med mer enn 20 bidrag ble det en spennende jobb for juryen å velge ut de aller første mottakerene av Gullspøkelset 2022. Til slutt sto Bendik Bernås og Maria Kathinca Nilsen Rydeng fra PHD igjen som vinnere av prisen.

Gulltaggen Vinnere
Bendik Bernås og Maria Kathinca Nilsen Rydeng fra PHD vant den første AR-prisen for beste linse laget i Snapchat sin Lens Web Builder-challenge. Foto: Thomas Eckhoff

Augmented Reality (AR) hører ikke lenger fremtiden til. AR brukes av stadig flere norske Snapchattere og merkevarer, og det er dokumentert som et svært effektivt verktøy for å både gi reklame ønsket oppmerksomhet og konverteringer i selve kundereisen.

– Med en rekkevidde på over 2,7 millioner nordmenn har Snapchat en unik posisjon i det norske markedet og ligger i tet når det kommer til innovasjon og utvikling av AR-løsninger. Lens Web Builder er et enkelt verktøy, som er tilgjengelig for alle som har tilgang til Snap sin annonseplattform. I verktøyet kan du lage linser ved bruk av allerede eksisterende elementer og maler, samt legge til egne bilder, font, musikk, produkt etc, sier Jonas Floberg Akre, Account Executive i Snapchat.

Lens Web Builder

Konkurransereglene var enkle. Snapchat inviterte til at deltakere skulle inn i annonseringsplattformen og lage den aller beste linsen via verktøyet Lens Web Builder. Med Gulltaggens ønske om å fokusere på kreativ bruk av teknologi og digitale flater, var dette en perfekt arena for å gjennomføre konkurransen.

Etter konkurransestart hadde deltakerne én uke på å sette sammen brief og linse som skulle vurderes av juryen. Den bestod av ansatte i Snapchat i tillegg til SoMe-rådgiver Camilla Jarnum fra TRY og leder for innhold og digitalt salg i VIPPS, Kristine Otre Dalene. Over 20 bidrag ble sendt inn fra et bredt spekter av byråer og bransjer.

– Vi fikk inn linser for alt fra Isbilen til prevensjon og dagligvarer. Folk er ordentlig kreative og vi koste oss skikkelig da vi gikk gjennom alle bidragene, sier Floberg Akre i Snapchat.

Senior Creative Strategist i Snapchat, Line Farihna Smedstad, var også svært fornøyd med utfallet av konkurransen.

– Snapchats Lens Web Builder Challenge ga oss en flott mulighet til å la folk leke seg med verktøyet som de kan finne i annonseringsplattformen til Snapchat. Det er både enkelt og gøy å lage sine egne linser og vi håper mange flere nå begynner å leke seg mer med det. Vi ble overveldet av antall påmeldte og det kom inn veldig mange fantastiske, morsomme og kreative bidrag, helt i tråd med Snapchat-universet. Vi kunne ikke ha bedt om en bedre arena til å vise frem de kreative mulighetene i Lens Web Builder verktøyet enn under Gulltaggen. Basert på engasjementet og iveren fra alle de påmeldte, både med tanke på konkurransen og i selve utdelingen av det aller første Gullspøkelset, vil vi absolutt fortsette med dette i tiden fremover. Dette ga mersmak.

PHD stakk av med seieren

Det var Bendik Bernås og Maria Kathinca Nilsen Rydeng fra PHD som stakk av med seieren og mottok det første Gullspøkelset noensinne for deres linse for COOPs leskedrikk FRII. WAL har stått for utvikling av konsept mens Bendik og Maria har laget linsen.

– Linsen fra Coop Frii Leskedrikk viser hvordan merkevarer kan bygge videre på kampanjer ved å bruke eksisterende elementer og innhold i flere uttak på Snapchat. Plassering av brand-elementer flyter godt i linsene og man får sett produktets opprinnelige form. Løsningen er veldig i tråd med Snapchat sitt univers, sier juryen blant annet i sin begrunnelse.