Pinlig logo-bommert

OCG (Office of Government Commerce) brukte over 140.000 kroner på fjong ny logo, uten å sjekke hvordan den framsto i stående versjon.



Office of Government Commerce er en del av det britiske finansdepartementet som skal sikre at penger går dit de skal og brukes fornuftig.



Etaten brukte nylig 14.000 pund på ny logo, som de sporenstreks overførte til kaffekopper og musematter over hele kontoret. Åpenbart hadde ingen hos designfirmaet som utviklet den snudd logoen 90 grader. Men de ansatte i OGC så umiddelbart at det liknet umiskjennelig på en mann med et fast grep om sine edlere deler.

Hendelsen har ifølge Daily Telegraph ført til en massiv ertekampanje via epost fra skadefro kolleger i beslektede statlige etater.
– Det er sant at det ble en del fnising blant personalet da de fikk se logoen liggende, men vi konkluderte med at effekten er generisk når man setter sammen bokstavene OGC – dessuten er den ikke helt upassende for en organisasjon som er ute etter å overse statlig forbruk med en fast hånd, sier en talsperson for OGC til avisen.

Merkevareekspert Michael Hamilton mener logoens utilsiktede effekt trolig vil bli en bonus for organisasjonen.
– De kommer til å få flere spaltemetre enn de kunne drømme om, jeg ville ha vært ganske fornøyd hvis jeg var dem.