Plan Norge velger Trigger

Skal lage en nasjonal folkebevegelse for jenters rett til utdanning og et verdig liv.

46633 d4882 original
Pia Biermann (Trigger) og Gørill Husby Moore (Plan Norge). Foto: Trigger

Trigger er valgt som samarbeidspartner i forbindelse med høstens jentekampanje. I forbindelse med byråkonkurransen om oppdraget leverte byrået et konsept som setter de omfattende overgrepene mot jenter i en kontekst som virkelig bringer problemstillingen hjem.

– Plan Norge har fulgt Trigger med spenning det siste halvannet året. Med utgangspunkt i en alvorlig og omfattende utfordring, leverte Trigger et solid konsept tuftet på en genuin forståelse av de utfordringene vi trenger hjelp til å løse. Konseptet er spennende og innovativt. Jeg tror årets jentekampanje vil skape engasjement, debatt og forhåpentligvis også provosere litt, sier Gørill Husby Moore, leder for Plans jentekampanje 2014.

Skal bidra til å styrke jenters rettigheter

Hvert år setter Plans globale jentekampanje fokus på de største utfordringene jenter har i de 50 landene Plan jobber. På grunn av fattigdom blir én av fem jenter i verden tatt ut av skolen, tvunget ut i arbeid eller giftet bort til fremmede, der de risikerer isolasjon og overgrep. Bare fordi de er jenter blir de sett på som mindre verdt enn gutter.

– Plan Norges gjør en enestående innsats for å sikre barn og jenters rettigheter i verden. Vi er ydmyke, stolte og utrolig glade for at de har valgt oss som samarbeidspartner i forbindelse med årets kampanje, sier Pia Biermann, konsulent og kundeansvarlig i Trigger.

Behov for å åpne norske øyne

– Hver eneste dag giftes 39.000 jenter bort mens de enda er barn. Dette er nok noe de færreste nordmenn tenker på eller har et forhold til. Med denne kampanjen ønsker vi å sette søkelyset på barneekteskap, og synliggjøre hvordan man som Plan-fadder kan bidra til å gi disse jentene utdanning og en rettmessig mulighet til å bestemme over egen fremtid, sier Gørill Husby Moore i Plan Norge.

– At vi får være med å sette en så viktig sak på agendaen er en stor oppgave, som vi ser veldig frem til å få være med på sammen med Plan Norge. Vi ser enormt frem til et inspirerende, viktig og spennende samarbeid, sier Biermann.