Plutselig jurymedlem

Thomas Askim fikk en litt annen arbeidsuke enn planlagt når kan måtte kaste seg rundt og stille som jurymedlem i radiokategorien under Cannes Lions som stand-in for André Koot.

5584 1ab23 original

I en liten uke har Askim, som til daglig jobber i Kitchen, lyttet til enorme mengder radiospotter i åtte timer daglig. Juryen har måttet høre mye dårlig, da det ikke var mulig å spole over en elendig og lang kampanje, selv om man har bestemt seg ved første spot.

Nå er vinneren kåret, og Askim kan melde om en samstemt jury. Det har vært en engsjert og rettferdig jury der det ikke har vært taktikkeri eller hvisking i krokene, melder Askim.

Hvordan har det vært i jurytjeneste?

– Det har vært omtrent som forventet. Slitsomt, men veldig inspirerende. Det har vært spennende å høre alle spottene, men ikke minst var det inspirerende å høre andres perspektiv på jobben. Man blir jo litt ydmyk i starten når man sitter der sammen med grunnleggeren av Taxi (Paul Lavoie, kanadisk juryleder – journ.anm.) og kreative ledere fra byråer som produserer like mye reklame som hele Norge til sammen.

Jurymedlemmet ble inspirert av de mange gode internasjonale tekstene, men mange hadde også tenkt likt. Spesielt i bilkategorien inneholdt mange spotter lyd fra den seneste teknologien.

Norge og Try mottok gull med jobben for Norsk Krisesenterforbund, var den en favoritt fra starten?
– Try-jobben var veldig godt likt i juryen, og den fikk mye poeng hele veien. Budskapet er viktig og ideen er perfekt for radio.

Askim forteller at den Colombianske jobben, som juryen har meldt inn til samfunnsgrandprixen, var hakket bedre likt blant mange jurymedlemmer, men det er han ikke nødvendigvis enig i. Tross i at både Colombia og Try nådde høyt med samfunnsspoter, var det ikke overvekt av veldedig reklame i kategorien.

Foto: Karianne Berg