Poetisk tilbakekomst for Coca-Cola

Coca-Cola avbrøt alle sine markedsaktiviteter som følge av pandemien. I tillegg har selskapet en pågående pause fra flere sosiale medier. Nå er de imidlertid tilbake med kampanjen «Open Like Never Before» der den britiske rapperen og poeten George the Poet leverer en potent kommentar til dagens situasjon.

Coca-Cola lanserer sin nye kampanje etter en uvanlig rolig periode, da pandemien førte til at selskapet avbrøt alle globale markedsaktiviteter. I tillegg gjennomfører selskapet en pågående pause fra flere sosiale medier, for å bidra til å sette søkelys på at rasisme, hatytringer og misinformasjon utgjør et problem i disse kanalene.

Norge er blant de første landene i Europa der Coca-Cola nå gjenopptar kommunikasjonsaktivitetene. Det gjør de sammen med den britiske samtidspoeten og rapperen George the Poet. Han har skrevet et dikt om sin opplevelse av samfunnets lockdown, og oppfordrer alle til å være «åpne – som aldri før», finne muligheter i den nye normalen, og i større grad sette pris på alt det man har rett rundt seg.

Jobben er del av Coca-Colas nye strategi om å fokusere på empati. Det er byrået 72andSunny som står bak «Open Like Never Before».

– Budskapet er en tro på at vi ikke må tilbake til den gamle normalen, men kan skape en verden som ikke bare er annerledes, men også bedre, sier Frida Keane, kommunikasjonsdirektør for Coca-Cola AS i Norge.

– Det handler om hvordan vi kan velge å omgås på en ny måte, i en verden der både følgene av pandemien, og utfordringer knyttet til rasisme og hatytringer, opptar folk. Jeg tror både dikt og fremføring vil berøre mange. Med denne filmen og dette kraftfulle diktet trekker vi linjene til verdiene vi historisk har stått for, og som har preget våre kampanjer gjennom flere tiår: Mangfold, fellesskap og inkludering, avslutter Keane.