Pølsesuksess for håndballjentene

Salget av Go og Mager wienerpølser er opp 34 prosent i januar i forhold til samme periode i fjor. Gilde skylder på håndballjentene.

8510 2e756 original

I volum er økningen nærmere ni tonn på tre uker, ifølge marketingsjef Jon Tomassen i Nortura, morselskapet til Gilde og Prior.
– Vi er vant til at folk etterspør sunn mat med lite fett når jula er over, men det som har skjedd her vil vi hovedsaklig tilskrive filmen med håndballjentene. Salgskampanjer og tilbud i butikk var ikke vesentlig annerledes enn året før, sier Tomassen.

Trøst og pølser I filmen pådrar spillerne seg skader og gråter en skvett for å få trøst og pølser av landslagssjef Marit Breivik, en parodi på en tidligere reklamefilm fra Gilde.
– Filmen begynte å gå på TV under EM i håndball i desember, men ble hovedsaklig kjørt i januar, sier Tomassen.

Hva utgjør en vellykket kampanje? Førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI understreker at det alltid vil være mange meninger om hva som er en vellykket reklamekampanje.
– Salgsøkning kan være ett av mange momenter. Å få oppmerksomhet, oppnå aksept eller endre atferd og holdninger kan være andre momenter. Men når det gjelder mat i en velkjent kategori, er det jo ikke unaturlig å legge stor vekt på om kampanjen øker salget, sier Samuelsen.

Team:
Tekstforfatter: Petter Andersen og Ola Øvrelid
AD: Lars Holt og Thorbjørn Naug
Konsulent: Paul Rigault og Pål Trælvik
Prosjekleder: Linn Veronika Rønning
Regi: Jens Lien, Komet Film
Ansvarlig hos kunde: Agneta Linden-Moen