Pompøse, humørløse og selvgode puritanere

Leskedrikken Oasis' «jente og gutt rømmer hjemmefra»-kampanje har blitt forbudt fordi den «oppfordrer til tenåringsgraviditet» og er «anti-vann».

5234 cae0b original

Vi som ikke bor i Storbritannia har lenge moret oss over den nådeløst strenge britiske reklamevaktbikkja ASA (Advertising Standards Authority), og dens forbløffende villighet til å godta mindretallets tyranni så ofte det lar seg gjøre.

Britene er langt over gjennomsnittet glade i å klage på reklame som irriterer dem. Nå har 32 stykker av dem (jepp, trettito) leveret skriftlige klager på en TV-kampanje i fire deler for leskedrikken Oasis (som er eid av Coca-Cola).

Harmløs parodi I kampanjen har en figur ved navn Cactus Kid, som er grønn og har pigger, fått seg en kjæreste. Hun har blitt gravid, og de to rømmer hjemmefra når moren til jenta går bananas og kaller Cactus Kid for «freak». Handlingsforløpet fortoner seg videre som en harmløs parodi på filmen «Badlands» (1975), Terrence Malicks berømte thriller med Martin Sheen og Sissy Spacek i hovedrollene.

ASA synes imidlertid ikke at kampanjen er harmløs. De har stemplet den «støtende» og «uansvarlig» og frykter at slikt kan påvirke ungdommen til å lage flere barn og slutte å drikke vann. Journalist og kommentator i Spiked Magazine, Brendan O'Neill, lufter sin frustrasjon over ASA i The Guardian denne uken. Han skriver:
– Ingenting oppsummerer humørløsheten og elendighetsdyrkelsen til disse dresskledde mennene som regjerer over oss bedre enn sensureringen av en reklamekampanje fordi den er «pro-tenåringssex» og «anti-vann». Det finnes et ord for mennesker som blir forskrekket av tanken på ungdom som har seg og som oppfordrer til en spartansk, vannforbrukende livsstil: Puritanere. (…) ASA har igjen vist at det er et pompøst og diktatorisk sensurorgan som ikke kvier seg for å fjerne alt fra våre TV-skjermer som det måtte finne «støtende».

Massiv motstand mot vann? O'Neill harselerer også med antallet klager.
– Hva med de ti eller 20 millionene av oss som ikke finner reklamekampanjen støtende, som ikke ble fortært av en utrolig frykt for at filmene vil føre til tenårings-orgier og massiv motstand mot vann? Det virker som om vi ikke teller. Det vi får se eller ikke se bestemmes av 32 sutrete folk og deres kyniske medkonspiratører.

O'Neill er ikke den eneste som har tatt til motmæle mot ASA den siste tiden. Da Ryanair forleden fikk dask for en annonse med en sexy «skolepike» i hovedrollen, reagerte billig-flyselskapet med å slå fast at ASA besto av en gjeng «ikke-valgte, selvutpekte dustehuer».