Populær reklame for fin stilling

Try/Apt, Bacon OSL og en hel rekke munnrappe kjendiser sto bak Månedens arbeid i februar 2013.

36949 ad7e2 original

Mars måned er forbi, og vår splitter nye tradisjonen med å la leserne stemme over det beste innen foregående måneds publiserte arbeider, har avlet sitt første resultat.

Den soleklare vinneren i februar er altså Try/Apt, som hadde hyret inn Sigrid Bonde Tusvik, Bertine Zetlitz, Fredrik Saroea (Datarock), Erik Thorstvedt og Thomas Seltzer i hovedrollene til en film laget for spredning på nett. Filmen ble laget for å hjelpe Kunnskapsdepartementet med å skaffe flere studenter til barnehageutdanningen. Kampanjen fulgte opp fjorårets suksesskampanje «Førskolelærer savnet», der man klarte å snu den nedadgående trenden.

At spesielt Seltzer handler stikk i strid med det han sier to ganger, er også med på å gjøre filmen mer helhetlig og ikke så skoleflink.

Sjangersammensmelting

Regissør Andreas J. Riiser i produksjonsselskapet Bacon OSL forteller at det var en uvanlig kreativ utfordring å skulle kombinere informasjonsfilmsjangeren med visuell skruddhet og innslag av fiksjon i de ulike settingene.

– Dette skaper en hybrid der kjendisene både kan avlevere sitt deilig formanende budskap, samtidig som det lander innafor kreativt fordi vi i leker med humor direkte inn i situasjonene de deltar i. At spesielt Seltzer handler stikk i strid med det han sier to ganger, er også med på å gjøre filmen mer helhetlig og ikke så skoleflink. Da biter vi jo lettere på. Det var ikke så lite relevant at det faktisk henger sammen med Seltzers karakter og gjenkjennelighet, heller. Her var manus i løpende utvikling og endringer skjedde også på opptak for at dette skulle falle på plass som helhet. Vi spilte inn barnekroppene først og klipte dette, så hermet kjendisene etter barneoverkroppene mot grønnskjerm og under dritstreng regi, forteller Riiser.

Suksess på nett

Fram til nå er det over 116.000 mennesker som har sett filmen på YouTube, utover det kommer visninger i form av redaksjonelle innslag på nettsteder som vårt eget og TV2.no.

– Dette har medført at over 50.000 har vært inne på nettstedet www.verdensfinestestillingledig.no. Her har de forhåpentligvis funnet nyttig og inspirerende informasjon som gjør at de til slutt søker barnehagelærerstudiet, forteller konsulent i Try, Lars Mitlid.

– For å sette disse tallene i perspektiv så var det rundt 115.000 som søkte gjennom Samordna Opptak i fjor, og av disse var det i underkant 4000 som søkte førskolelærerstudiet, som fra i år vil hete barnehagelærerstudiet. Det virker med andre ord som om vi har gjort mange nysgjerrig på utdanningen, og så må vi vente til etter Samorda Opptak den 15. april for å se om de til slutt søker, sier Mitlid.

Stikk i strid

– Vi krysser fingrene for at kampanjen funker bra, særlig med tanke på VGs utidige angrepskampanje mot barnehagene i kongeriket, spøker tekstforfatter og AD på kampanjen, Lars Joachim Grimstad og Egil Pay.

Anorak og DDB på pallen

På henholdsvis sølv- og bronseplass i februar kom Anoraks Quiz for Markedshøyskolen og DDB Oslos annonsekampanje for SAS. Boblere var «Du bestemmer hvordan» for IKEA av SMFB, «Tilbake på TV-skjermen» for Fjordland av Try og «Yummipediea – All verdens godsaker!» av Holi Design og Lemonade for Deli de Luca.

Se februar-kåringen her.