Positivt innstilt, lett skeptisk

Gullblyantens «far», Nils Petter Nordskar, gir oss sin reaksjon på endringene i konkurransen.

11923 2c515 original

Den siste tiden har det stormet rundt nye Gullblyanten. Noen har ønsket endringene varmt velkommen, andre har vurdert å boikotte i protest mot både prosessen i forkant av forandringene og kort innleveringsfrist (Kitchen, Dinamo), mens SMFB har konstatert at konkurransen etter forandringene er blitt uvesentlig for dem.

Gullblyant-gründer Nils Petter Nordskar har lenge ment at konkurransen har vært preget av stillstand, samtidig som den interaktive ekvivalenten Gulltaggen har seilet opp som en slags moderne og mer relevant arvtager.
– I tillegg til å være opptatt av nye prinsipper for kategorier og juryering, mener jeg at Gullblyanten står ovenfor en annen og mye viktigere utfordring: Å gjøre seg viktig for verden rundt oss, nemlig kundene. Fra utsiden tror jeg det virker som om Gullblyanten blir mer og mer intern. Dersom det er en ønsket utvikling, greit nok, men jeg tror det blir feil på sikt, sier Nordskar til kreativtforum.no.

Ikke-ønsket utvikling. I intervjuet KF magasinet hadde med gullblyantgeneral Tore Woll og juryoberst Stian Johansen før jul, presisterte de flere ganger at det å gjøre konkurransen mer attraktiv for andre enn bare reklamefolk, utgjorde mye av motivasjonen for forandringene.

– Beklager å måtte gjenta det, men Gulltaggen er på vei til å bli det årlige eventet som også fremstår som relevant for oppdragsgiverne og resten av samfunnet. Det er vel umulig å se for seg en fusjon mellom de to nå, men at Gullblyanten har potensial i seg til å bli like viktig er jeg sikker på, sier Nordskar.

Har mye for seg. Nordskar mener det er trist dersom prosessen ikke har vært bra med hensyn til involvering av alle som bør få si sin mening.
– Men når det er ferdig konstatert må man se fremover igjen. Jeg tror omleggingen har mye for seg, sier han.

«Nye» Gullblyanten har fått hele 16 bransjekategorier. Nordskar stiller seg lett spørrrende til antallet.
– Detaljene skal jeg ikke mene så mye om, for jeg har ikke all informasjon, men rene bransjekategorier kan bli veldig smalt i lille Norge. Biler, båter, hvitevarer og snøfresere ser ut til å være i ulike kategorier og det høres ikke enkelt ut å få tilstrekkelig volum i de ulike kategoriene. Hvor sender jeg inn snøfreser-annonsen min? Både dessert og snacks har fått egen kategori, i tillegg til husholdning. Her er det duket for en del snacks å diskutere for neste gullblyantgeneral. Men OK, prøv, oppfordrer en noe tvilende Nordskar.

Informasjonsmøtet om Gullblyanten foregår i dag, onsdag, 17.00-19.00 i Bassenget på Westerdals, Fredensborgveien 24 Q

Nils Petter Nordskar er bransjeveteran og gründer med fortid fra blant annet Nordskar & Thorkildsen/Leo Burnett og Virtual Garden. Han har vært styreleder i Kreativt Forum med ansvar for foreningens aller første Gullblyanten-arrangement. Nå for tiden leder han Involve!Oslo.

Arkivfoto: Sten Magne Klann