Poteter i postkassa fra Felleskjøpet vant Brings DM-pris

I fjor ville Felleskjøpet og NORD DDB være med på å øke Norges selvforsyningsgrad ved å omgjøre balkonger, bakgårder, hageflekker og vinduskarmer til dyrkbar mark, der lokale spisesteder høstet grønnsakene av initiativet. Fredag kveld under Gullblyanten mottok kampanjen den høythengende Brings DM-prisen.

DM prisen
Teamet fra NORD DDB med Brings DM-prisen. Foto: Werner Juvik
WJ1 6796
Foto: Werner Juvik
WJ1 6763
Børre Jensen, Postens fagansvarlige for marked, delte ut Brings DM-pris fredag kveld. Foto: Werner Juvik

Matberedskap er noe som angår alle. I fjor gikk derfor Felleskjøpet og norske potetbønder sammen for å dele ut oppskriften på hvordan å bli sjølforsynt på potet til alle som ikke lever av å dyrke mat.

Det var NORD DDB som løste oppgaven. De startet kampanjen på Oslo S med å dele ut gule bøtter med settepoteter, jord og en QR-kode som ga byfolket tilgang på eksperthjelp hele veien fra setting til høsting. Videre ble det sendt ut settepoteter til borettslag, samt i alle Felleskjøpets butikker over hele landet. Totalt ble det delt ut 6000 settepoteter. Et initiativ som potensielt kunne føre til 6 tonn flere poteter dyrket frem på norsk jord.

Det er Joachim Bjørndahl og Fredrik Omre som er det kreative teamet på jobben fra NORD DDB.

Børre Jensen, Postens fagansvarlige for marked, delte ut prisen fredag kveld, og han fortalte blant annet litt om bakgrunnen:

– Vi hedrer ikke bare et stykke arbeid eller en kampanje – vi feirer kreativitet, innovasjon og den unike kraften i fysisk direkte markedsføring. Det er noe magisk med det analoge, det håndfaste. Å berøre, lukte, og smake på noe – det skaper en dypere forbindelse. Og nettopp denne forbindelsen kan forsterke budskapet og styrke merkevaren.

– Og blant de mange arbeidene som i år ble sendt inn til juryering, var det én jobb som skilte seg ut og begeistret juryen litt ekstra. En jobb som tok DM til nye høyder og utfordret det ordinære.

Så leste Jensen begrunnelsen fra juryen, som ble ledet av Ester Hjellum fra Morgenstern

«Årets Bring DM-vinner stod ut som en soleklar vinnerkandidat allerede fra første runde av juryeringen.

Den enkle, men geniale DM'n, er ikke bare klassisk «putte i postkassa», men grodde seg sterkere og sterkere gjennom årstidene kampanjen varte. En litt gal mann sa en gang; stek den, kok den og spis gjerne skallet. Vi tar den i postkassa, vi. Årets Brings DM-pris går til Felleskjøpet, «Smaken av økt sjølforsyning» og Nord DDB!»