Ikke alle vet at Norge har en av verdens laveste selvforsyningsgrader. Men vår matberedskap er noe som angår alle. Derfor gikk Felleskjøpet og norske potetbønder sammen for å dele ut oppskriften på hvordan å bli sjølforsynt på potet til alle som ikke lever av å dyrke mat.
Tonn i bøtta
Kampanjen startet på Oslo S i mai, der potetbønder delte ut gule bøtter med settepoteter, jord og en QR-kode som ga byfolket tilgang på eksperthjelp hele veien fra setting til høsting. Videre ble det sendt ut settepoteter til borettslag, samt i alle Felleskjøpets butikker over hele landet. Totalt ble det delt ut 6000 settepoteter. Et initiativ som potensielt kunne føre til 6 tonn flere poteter dyrket frem på norsk jord.
– Å skape naturlige møter mellom bonde og forbruker er noe av det viktigste vi gjør for Felleskjøpet. Derfor viet vi årets vårkampanje til noe som angår oss alle, sier teamet bak kampanjen, Joachim Bjørndahl og Fredrik Omre.
Sjølforsynt på DM
I disse dager høstes de siste potetavlingene inn. Poteter fra noen av avlingene har blitt lagt i postkassa til lokale kolonialer og spisesteder med ønske om å havne i butikkhylla eller på menyen som viktige vitnesbyrd på at det nytter å dyrke sjøl.
I helgen som var kunne derfor sultne Løkkabeboere nyte potetpizza på Babbo Collective – med poteter fra en bakgård i Markveien. Mens folk på Tåsen, Grorud og Majorstua har kunnet finne hyperlokale poteter på henholdsvis Kolibri, Kafe Steinbra og Havens kolonial denne høsten.
Kampanjen kulminerte i at finansminister Trygve Slagsvold Vedum møtte Felleskjøpet til lunsj for å diskutere Norges matberedskap. Og lunsjen bestod naturlig nok av poteter dyrket frem rett oppi gata av Bobby fra Grorud.
Involverte byråer
Guri Sanders
Rådgiver
Rune Gabrielsen
Designer
Publicis Starcom Mediebyrå
Andre involverte
Line Hildonen Ramstad
Ansvarlig hos Felleskjøpet
Trond Østby
Ansvarlig hos Felleskjøpet
Mona Elise Kotte-Eriksen
Ansvarlig hos Felleskjøpet
Sigbjørn Vedeld
Ansvarlig hos Felleskjøpet