PR blir ny kategori i Cannes Lions
Sveriges Reklamförbund introduserte PR som egen kategori i Guldägget tidligere i år, og de gir seg selv mye av æren for at Cannes Lions nå følger etter.
– Gud så bra, utbryter Reklamförbundets administrerende direktør, Pia Grahn Brikell overfor Resumé.
– Det har vi lobbyert for lenge.
Også fra PR-hold er det lutter glede.
– Dette er utrolig positivt. Et tegn i tiden som viser veldig tydelig at PR har blitt viktigere og at tradisjonell reklame og PR glir inn i hverandre, sier Hans Gennerud, formann i PR-selskapenes bransjeforening i Sverige, Precis.
Sveriges Reklameförbund introduserte PR som kategori i Guldägget i april i år.
– Cannes Lions har holdt øye med oss i det spørsmålet, sier Brikell.
– Vi har vært dypt involvert i deres planer om å introdusere PR, og har bistått dem med våre erfaringer.
Det foreligger ingen tilsvarende planer for Gullblyanten, Guldägget norske ekvivalent.