PR-byråene må lære av reklamebransjen

Nå må bransjen tørre å åpne opp og inspirere kundene sine ved å løfte frem de gode jobbene for å vise hvor effektivt PR som virkemiddel kan være, sier Claus Sonberg, kommunikasjonsdirektør i SAS konsernet.



– Jeg mener at PR-byråene i Norge har mye å lære av reklamebransjen når det gjelder å hedre de beste ideene og mest effektive jobbene. Reklamebyråene har skjønt at oppdragsgivere og medarbeidere lar seg inspirere av hverandre, og det har resultert i en prisflora som gir både oppdragsgivere og byråer muligheten til å se og bli sett. Dette bidrar ikke bare til kunnskapsdeling og økt faglig nivå i bransjen, men det skaper også et bedre miljø innad i bransjen, sier kommunikasjonsdirektør i SAS konsernet, Claus Sonberg, og juryrleder for PR-prisen Gullkorn.

Sonberg har selv jobbet i PR-bransjen i store deler av sin aktive yrkeskarriere, sist som Norden-sjef for Burson-Marsteller. Da han for et knapt år siden bestemte seg for å forlate byråbransjen til fordel for SAS-konsernet, hadde Sonberg en hypotese om at oppdragsgiverne ikke vet nok om omfanget av alle de gode jobbene som gjøres. Den hypotesen har vist seg å være riktig.
– Som oppdragsgivere er vi alltid på jakt etter de beste ideene. Mye av nyskapingen og kreativiteten skjer i byråene. Det er en av årsakene til at man velger å benytte byrå. Vi vil være oppdatert på hva som skjer, få nye impulser og inspireres til å forsøke nye løsninger. Det håper jeg PR-bransjen vil bruke anledningen til nå som Gullkorn-prisen nærmer seg, sier han.

Bra for business Sonberg er også overbevist om at åpenhet og erfaringsdeling mellom byråene er godt for business.
– Fokus på de beste jobbene inspirere medarbeiderne og skjerper konkurranseinstinktet mellom byråene.Det vil føre til flere og bedre jobber. I tillegg vil byråer som får positiv oppmerksomhet om jobber de har gjort, selvsagt nyte godt av det overfor potensielle kunder. Jeg ser frem til å lede årets Gullkorn-jury når vi skal kåre årets beste PR-jobber. Og jeg håper på mange spennende nominasjoner, sier Sonberg.

Gullkorn 2008 deles ut 6. november.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.