Priset for pakningsdesign
Pentawards 2009: Harpun Euro RSCG mottok gull for Norgårdens Økologiske produkter, mens Tank Design mottok sølv for Halvors Tradisjonsfisk. Designersjourney vant bronse for design på vinflaske og kartong.
Pentawards er verdens største konkurranse for pakningsdesign. Under årets utdeling i Brussel fikk Harpun Euro RSCG gull for Norturas nye økologiske satsing, Norgården. Tank Design ble tildelt sølv for arbeidet med Halvors Tradisjonsfisk. Begge vant matkategorien.
– Dette er svært gode resultater sett i lys av at vi har brukt begrenset med midler på tradisjonell markedsføring, uttaler merkevaresjef i Økologiske Norgården, Kjersti Sørby.
– Det er åpenbart at det visuelle uttrykket har vært en viktig bidragsyter til de gode resultatene, og desto hyggeligere er det at vi nå får denne anerkjennelsen i Pentawards sammen med grafisk designer Camilla Jarem og resten av teamet i Harpun. De har et dynamisk og kreativt miljø som har fått frem det beste i merkevaren og oss som jobber med den.
Totalt i konkurransen var det over 750 bidrag fra hele verden. Mange av verdens mest kjente merkevarer deltok blant annet Coca Cola, Procter & Gamble, Sony og Remy-Cointreau.
Langsiktig satsing. Også menneskene i Tank Design er stolte og glade.
– Oppmerksomheten vi får her nede er et resultat av en langsiktig og bevisst satsing på identitets- og pakningsdesign fra vår side, sier designer Bjørn Viggo Ottem i Tank Design.