Process fyller ti: En reise fra snowboard til reklame

Filmproduksjonsselskapet Process feirer 10-årsjubileet med ny profil, ny reel og nye websider.

M Olv R Ho

I 2010 forvillet newzealenderen Matt Pain seg til Norge, og måtte få seg en jobb. Med bakgrunn som snowboardkjører og en bachelor i design med major i 3D-animasjon, kombinert med en sterk filminteresse, falt det seg naturlig for ham å plukke opp et filmkamera. Og i 2011 ble hans første snowboardfilm, «A Shot in the Dark», skutt utelukkende med norske snowboardkjørere, lansert til stor oppmerksomhet i det internasjonale snowboardmiljøet. I 2013 kom «A Few Words», et actionfylt portrett om den legendariske franske skikjøreren Candide Thovex.

Derfra ble oppdragene etterhvert av mer kommersiell art, med innholdsproduksjon for norske og internasjonale merkevarer, samt faste oppdrag for Norges Snowboardforbund og Norges Skiforbund. Disse jobbene førte også til diverse arbeider for blant andre DNB, Red Bull Media House og Kreftforeningen. Underveis har det også blitt muligheter til å dyrke en gryende bilinteresse, med kunder som Porsche, Renault og Toyota på kundelisten.

På tampen av 2019 tilkom produsent Kristian Kjelman, slik at Process kunne utvide. Og nå representerer selskapet også Alexander Zwart og Olav Stubberud.

– Fokuset til selskapet fremover er å fortsette å utvikle den kommersielle historiefortellingen, samt å hjelpe kundene å utvinne det som er mulig av stillbilder og innhold tilpasset sosiale medier og egne kanaler – fra hvert eneste opptak. Med mye eget utstyr, samt eget studio, kan firmaet løse det meste av jobber internt, forteller Kjelman.

10 årsjubileet markeres med en ny reel, oppdatert grafisk profil og nye nettsider på prcss.no.

Se den nye reelen her.