Satser på bærekraftige proteinkilder med Everland på laget

Pronofa vil skape bærekraftig og miljøvennlig «havkjøtt» for en voksende global befolkning. Sammen med merkevarebyrået Everland jobber selskapet med å utvikle et forbrukermerke som skal øke bruken av tunikater (kappedyr) i kostholdet vårt. De tror en endring i forbrukeroppfatningen er nødvendig for å lykkes.

Hans Petter Olsen pronofa kopi
Alternative proteinproduksjoner, for eksempel insekt- og tunikatproduksjon, kan løse miljøproblemer og sikre mat til den voksende befolkningen over hele verden, mener Hans Petter Olsen, CEO i Pronofa.

Globalt står matindustrien for omtrent 1/3 av verdens klimagassutslipp. Samtidig anslår FN at verdens befolkning vil øke med opptil 2 milliarder i løpet av de neste 30 årene. Det betyr at vi kan nå opp mot 10 milliarder mennesker på jorden. Det vil være et stort behov for bærekraftige måter å produsere mat og dyrefôr på.

Pronofa, en oppstartsvirksomhet i Fredrikstad, har en løsning på denne problemstillingen: alternative proteinkilder fra tunikater og insekter. Fra disse to proteinkildene kan de produsere mat og næringsmidler, fiske- og dyrefôr, kitin og organisk gjødsel. Målet er at selskapet skal bli Norges største industrielle satsing på nye bærekraftige proteiner

– Alternative proteinproduksjoner, for eksempel insekt- og tunikatproduksjon, kan løse miljøproblemer og sikre mat til den voksende befolkningen over hele verden. Det kan bli en vekstbransje globalt. Og vi ønsker å sikre oss en betydelig posisjon i det markedet, forklarer Hans Petter Olsen, CEO i Pronofa.

Bærekraft skal smake bedre

For å sikre denne posisjonen samarbeider Pronofa med det skandinaviske merkevarebyrået Everland om strategi, design og aktivering som skal bidra til å bygge en ny merkevare, formidle det innovative produktet og gjøre ideen til en kommersiell suksess.

Everland har arbeidet med flere internasjonale oppstartsselskaper som utvikler og selger alternative meieri- og kjøttprodukter. For eksempel Tindle, La Vie, Mwah og nylig franske Olala.

– Vi har nesten spesialisert oss på å gjøre det komplekse og nye populært blant flere forbrukere. Hvis merkevarer skal vinne både forbrukernes hjerter og sinn, må de være skarpe i sitt tilbud og endre måten klimaet markedsføres på, slik at det faktisk smaker godt og ikke blir et kompromiss. Med Pronofa jobber vi med det usikre, vi jobber med fremtiden - og for fremtiden. Det blir vel egentlig ikke større enn det, forklarer Christian Halsted, strategidirektør og med-grunnlegger hos Everland.

Interesse og investeringer i Pronofa

Allerede nå har Pronofa en prominent investorgruppe som allerede inkluderer Stein Erik Hagen (styreleder i Orkla), Reitan Kapital, Bjørge Gretland (Convexa), Haakon Morten Sæter og Erik Bøhler. Denofa er største eier med 30 prosent eierskap.

Pronofa planlegger industriell produksjon i løpet av 2023 og forventer å presentere det første samarbeidet med Everland tidlig i 2024.