R8 Edge bytter navn og kan vise til all-time high i 2021

Porsgrunnsbyrået R8 Edge har hatt en sterk vekst de siste årene, og 2021 ble all-time high for byrået med røtter tilbake til 1987. Nå bytter de navn til Edge Branding og rigger seg til videre vekst med ny profil, nyansettelser og nye tjenesteområder.

Bilde 2 høy oppløsningx
Fra venstre: Espen Grimsgaard, Thomas Flogstad og Yvonne Aasbø. Foto: Morten Bjerk

– Historisk vil mange kjenne oss som Edison Reklamebyrå. Etter en fisjon i 2009 endret vi navn til Edison Menlo, og så ble vi R8 Edge da R8 og Emil Eriksrød kom inn på eiersiden i 2016, forteller byråleder Yvonne Aasbø.

Rekordhøyt resultat til tross for pandemi

Aasbø forteller videre at byrået ble lite preget av pandemien, takket være offensive kunder og egen omstillingsevne. 2020 endte med overskudd, og 2021 ble all-time high for byrået: Omsetningen økte fra 12,7 til 18,3 mkr og driftsresultatet fra 1,0 til hele 3,8 mkr.

– Jeg er utrolig stolt og imponert over teamet vårt! Fra hvert sitt hjemmekontor har alle stått på, hjulpet hverandre og begeistret både nye og eksisterende kunder. Jeg tenkte lenge at vi måtte være fysisk sammen for å jobbe kreativt, og at det var vanskelig å selge inn prosjekter til helt nye kunder i digitale møter – men på begge områder tok jeg fullstendig feil, sier Aasbø og legger til:

– Det er selvfølgelig utrolig hyggelig å være fysisk sammen igjen. Nå kan vi fullt ut bruke og utnytte våre flotte lokaler i Powerhouse Telemark!

Satser på nye tjenesteområder

En del av veksten til Edge Branding kommer fra nye tjenesteområder.

– Vi så et behov for løpende bistand til markedsarbeid og utviklet tjenesten «Marketing for hire». Våre rådgivere går inn i organisasjonen som markedssjef i en kortere eller lengre periode, i en stor eller liten stillingsbrøk. Noen får dekket et midlertidig behov i forbindelse med permisjon eller i påvente av ansettelse. Andre ønsker bistand til markedsarbeid uten å ta på seg arbeidsgiveransvaret – og samtidig ha full fleksibilitet. Uansett får man en topp kvalifisert og effektiv markedsfører – og kompetansen til et helt byrå på kjøpet, forklarer Aasbø, og legger til: – For markedsførerne sin del sikrer vi tilhørighet til et sterkt fagmiljø. Man slipper å bli «den eneste som jobber med markedsføring» og får kontinuerlig faglig påfyll og sparring fra dyktige kollegaer i samme situasjon. Win win, altså!

CRM-systemet HubSpot er et annet satsingsområde.

– Spesielt innenfor B2B ser vi en tydelig trend: Markedsføring og salg blir mer integrert. HubSpot er en verdensledende plattform som tilrettelegger for nettopp dette. Vi begynte å bruke HubSpot selv i 2019, og i år ble vi partnere. Her ser jeg store muligheter for vekst!

Nye designere og lærlinger på vei inn

Det siste året har byrået rekruttert flere nye ansatte. Nå styrkes mannskapet ytterligere.

– I fjor fikk vi en designer, en utvikler og to rådgivere på plass. I juni signerte vi med ytterligere to designere, forteller kreativ leder Thomas Flogstad. – Vi fikk mange søkere, fra hele landet faktisk. Det er gøy at vi oppfattes som et spennende og attraktivt byrå, selv om vi ikke holder til i Oslo.

Edge Branding fokuserer på kompetanseutvikling, og alle ansatte har en «kompetansebank» der 10 prosent av arbeidstiden kan brukes til nettopp dette formålet. Nå blir byrået også en lærlingbedrift.

– Vi får to lærlinger allerede til høsten! En i IT-utvikling og en i medieproduksjon, sier Espen Grimsgaard, digital leder i Edge Branding. – Begge linjene er nyopprettede og veldig relevante for oss. Det var lett å sjekke av alle punktene i opplæringsplanen. Kandidatene viser stor interesse for faget. For dem er dette like mye en hobby som et yrke, noe som er avgjørende for å bli skikkelig god. Samfunnsmessig er det også fint å bidra til å utvikle gode fagarbeidere – det trenger både Edge Branding og AS Norge.

Bilde 1 Yvonnex Thomas Edge branding 4115
Yvonne Aasbø og Thomas Flogstad viser frem den nye profilen til Edge Branding. Foto: Espen Grimsgaard

Minimalistisk profil i sort og hvit

I det dørene stenges for sommerferie, lanserer Edge Branding den nye visuelle identiteten og nye nettsider.

– Når kundene våre skinner, skinner vi. Derfor ønsket vi et visuelt uttrykk som lar jobbene vi gjør for våre kunder stå frem, forklarer Flogstad. – Vår egen profil er minimalistisk og nedtonet og fungerer som en slags «passepartout». Sort og hvit er hovedfarger, med et knippe pasteller som støttefarger. Noen oppfatter kanskje designere og reklamefolk som arrogante. Vi ønsker å være stikk motsatt: Varme, tilgjengelige, hyggelige … Og ekstremt opptatt av kvalitet. Det vi lager skal fungere og ha effekt. Hvis ikke, er det penger ut vinduet! Derfor må vi tørre å utfordre kunden, – på en saklig og hyggelig måte.

Om Edge Branding

Edge Branding er et full-service byrå som holder til i Powerhouse Telemark, Porsgrunn. Byrået leverer tjenester innen markedsføring, design, reklame og digitale løsninger. Byrået har 14 ansatte, og er ledet av Yvonne Aasbø. Rising er hovedaksjonær og Elin Tufte Johansen er styreleder.