Radiohead, Blindeforbundet og Burger Kings kulturelle arroganse

Creativity har kåret sine ukefavoritter, og igjen er en norsk reklamejobb blant de utvalgte.

6632 493ac original

For en uke siden var det TBWA\Oslo med en film for Smartfish som ble hedret av Creativity, sågar med topplasseringen av de fem utvalgte jobbene. Samme uke ble Blindeforbundets film «Ikke forstyrr» fra Try kåret til Spot of the day. Nå ligger samme film på tredje plass på Creativity Top 5.

På første plass finner vi en helt rå løsning fra Radiohead, filmet på turne i Japan, der seeren får produsentens jobb med å komponere en visuelt sett best mulig konsert ut fra hele 12 kameravinkler. Dessverre må en ha superbredbånd av bortimot japansk kaliber for å få tilfredstillende billedkvalitet, men ideen er likevel aldeles strålende.

En annen av ukens favoritter hos Creativity er kampanjen «Whopper Virgins» for Burger King av Crispin Porter + Bogusky. Det er muligens reklame som funker for amerikanere, men kan den sees av andre som noe annet en jublende kulturarrogant?

Døm selv. Se alle jobbene her.