Ramón X Clear Channel: Album promoteres på trikk og storskjerm i Oslo

Ramón slår seg sammen med Clear Channel for å skape blest rundt sitt nye album.

Mockup Ramon trikk 2022x
Foto: Clear Channel

– Når jeg nå slipper mitt debutalbum er det gøy å slå på stortromma med en stor utendørskampanje. Det er jo også en liten drøm å få album-artworket sitt på trikkene i Oslo, slik at det vil være godt synlig i bybildet. Dette samarbeidet synes jeg er kjempestas, sier Ramón Andresen.

Filmklipp hentet fra det nye albumet blir vist på Clear Channel sine digitale skjermer på t-banen i Oslo uken før albumet slippes. Etter slippet vil det kjøre 20 trikker med Ramóns ansikt rundt i bybildet i hovedstaden.

– Kollektiv-trafikken er en veldig viktig del av både mitt visuelle og musikalske univers, og derfor føles det veldig riktig at dette også er en del av hvordan vi pakker ut kommunikasjonen rundt albumet, forklarer Ramón.

Sterk kanal for den unge målgruppe

Dennis Højland Nyegaard, Country Manager i Clear Channel, mener det er et smart trekk av Ramón å bruke utendørs for å nå den unge fansen sin. Tall fra Forbruker & Media viser at 60 prosent av alle i alderen 18-29 år, som bor i Oslo kommune, tar trikk eller t-bane minst én gang i uken.

– Dette er svært høye tall, og viser hvorfor utendørskanalen er en svært viktig og helt riktig kanal å bruke for å nå den unge målgruppen, sier Højland Nyegaard.

En effektstudie for utendørsreklame (utført av Rapport sammen med IPA og Peter Field) viser tydelig at utendørsreklame forsterker effekten av alle andre kanaler, aller mest for sosiale meder (+56 prosent) og søk (+80 prosent). Dette er en av flere grunner til at utendørs i kombinasjon med online er en fremgangsrik kombinasjon for de som vil bygge merkevare og drive aktivering med sine kampanjer.

– Ved å være på Instagram, Tik Tok og med stor synlighet på den utendørsarenaen som de unge ferdes mest i, vil det være få i artistens målgruppe som ikke har fått med seg albumslippet, forteller Højland Nyegaar