Reklame-tallene fortsetter ned

Mediebarometeret for november viser at reklameomsetningen via mediebyråene falt med 13,7 prosent sammenlignet med november 2018.

95471 5040c original

Når 11 måneder er unnagjort i 2019 viser reklame-tallene fra Mediebyråforeningen en nedgang på 6,5 prosent sammenlignet med den samme perioden i fjor.

Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.– Vi hadde jo håpet på en liten opptur de siste to månedene i året, men den kom ikke i november. I stedet ble det en ekstra bratt motbakke. Nå får vi håpe på en liten opptur i julemåneden, sier daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen.

– Det ser ut til at vi kan glemme å få en positiv utvikling i 2019. Da får vi heller håpe på at 2020 blir langt bedre, fortsetter hun.

Både august og september endte i pluss, mens oktober ble en nedtur. Etter endt oktober var nedgangen på 5,6 prosent. Nå er den blitt større.

Utendørs eneste kanal i pluss

Også i november måned faller samtlige enkeltkanaler, unntatt utendørs. Utendørs hadde positiv utvikling i oktober, men også nå i november måned. Etter 11 måneder er utendørs eneste kanal i pluss, med 4,1 prosent.

– Det er grunn til å juble i utendørs-leiren. Det er en kanal som har klatret godt i omsetning via mediebyråene inneværende år. Kanalen har vært dyktig med digitalisering samt å få skjermer og eksponering der folk er. I tillegg har kanalen styrket seg hva dokumentasjon angår, sier Mandt Larsen.

– Internett taper mindre enn TV

Det er internett og TV som er de to største kategoriene som reklamebærere. Etter årets 10 første måneder var TV den største kanalen på Mediebarometeret med 36,5 prosent andel av omsetningen via mediebyråene. Etter 11 måneder er internett igjen størst, med en andel på 36,7 prosent mot TVs 35,9 prosent.

– Det er ikke slik at internett vokser. I stedet er virkeligheten at internett taper mindre enn TV. For begge er i minus inneværende år. Det skal bli spennende å se hvem som er størst når regnskapet for 2019 er klappet og klart. Akkurat nå er internett et lite hestehode foran, sier Mandt Larsen.

Etter 11 måneder kan internett vise til en tilbakegang på 1,9 prosent, mens TV faller med 9,4 prosent fra tilsvarende periode i fjor.

Det er likevel kanaler som faller mer enn TV i prosent etter 11 måneder. Dagspresse faller med 16,5 prosent og ukepresse med 24,9 prosent. Også radio faller mye, med 11,6 prosent.

Etter årets 11 første måneder ble det omsatt reklame via mediebyråene for 8,83 milliarder NOK mot 9,44 milliarder etter 11 måneder i 2018.