Reklamegull til Try

Årets utgave av reklamekonkurransen Epica ble avsluttet fredag.

9518 23a70 original

I underkategorien for meieriprodukter, vant Try fredag gull for en Tine-annonse. Annonsen med close-up bilde av ku-rygger som ser ut som fjell, var en klar vinner i sin kategori.

Teamet hos Try har vært: Egil Pay (AD), Lars Joachim Grimstad (tekst), Terje Johnsen (Macdesigner), Eivind Moe (konsulent) og Cecilie Thue (prosjektleder). Foto: Ole Musken/Getty images. Ansvarlig hos kunde: Brit Græsholt

De andre norske bidragene vant ikke helt opp i årets konkurranse, selv om SMFB-filmen for Tele 2/Bipper var med og kjempet om gull i sin kategori helt til det siste, men måtte se seg slått av to britiske filmer i en kampanje for Sunrise Communications.

Årets europeiske reklamefilm.
Tv-reklamefilmen som årets Epia-jury valgte ut som den beste blant de innsendte bidragene, har tittelen «Dot» og annonsøren er mobilprodusenten Nokia. Filmen er laget i England av produksjonsselskapet Aardman Animations Ltd. Dette selskapet står blant annet også bak animasjonssuksessen «Wallace & Gromit».

Årets printvinner stammer også fra England. En tekstbasert kampanje fra elektronikkjeden Dixons vakte begeistring, og kan altså smykke seg med en Epica D’Or. Det er er reklamebyrået M&C Saatchi som står bak kampanjen.

Wrangler best ute. Beste utendørskampanje gikk til Wrangler-kampanjen «Red», som er en fortsettelse av konseptet «We are animals», som har vunnet mange priser på flere reklamefestivaler verden over. Det er det kjente reklamebyrået Fred & Farid som håndterer Wrangler-kontoen.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.