Reklamejackpot for Rikstoto

Etter ny reklameoffensiv kan Rikstoto notere seg salgsøkning på hele 380 millioner kroner. Reklame virker, konstaterer annonsøren.

10837 a4e3c original

I april satte Rikstoto i gang med en ny og betydelig friskere reklamesatsing enn det mange trolig forbinder med hestesport. Det kan vise seg å ha vært et smart trekk.

I gjennomsnitt omsetter Rikstoto for 70 millioner kroner i uka, men nå viser det seg at reklamekampanjen «Tors kiosk» økte omsetningen med 32 prosent, eller 380 millioner kroner, i løpet av kampanjeperioden på 17 uker.

Markedsdirektør Haakon Smerud er ikke i tvil om at de kan takke reklamebyrået Spilberg for de sterke resultatene.
– Dette skyldes ene og alene reklamen. Vi har ikke endret produktet, eller tilgjengeligheten. Vi vet at reklame virker, og ser på dette som et meget viktig verktøy for oss. Nå skal vi jobbe videre med å nå den millionen spillere som enda ikke vet at de skal begynne å spille på hest, sier han fornøyd.

Rikstoto satte på vårparten 2008 med et storstilt prosjekt der målet er å gjøre hestesport til et folkespill. Ambisjonen er én million registrerte spillere, mens det i dag er 210.000. Denne siste reklamekampanjen rekrutterte 34.000 nye spillere til Rikstoto.

For å nå frem til flere, og samtidig jobbe motvirke at merkevaren, sitat; «forgubbes», ønsker Rikstoto å nå frem til flere kvinnelige spillere spesielt. Planene er derfor å bygge videre på reklamekonseptet men at det nå sannsynligvis gjøres plass til et kvinnelig medlem av ensembelet i «Tors kiosk».

Bedre likt, forstått og husket
«Tors kiosk» er en føljetong av reklamesnutter som handler om livet i en storkiosk, der ikke alle hilser nye teknologiske muligheter like velkommen. I rollene er det flere kjente skuespillere, deriblant Karl Sundby.

Ifølge Smerud har de eldre herrene bidratt til folks «liking» av Rikstoto-reklamen har økt fra 22 prosent til 44 prosent, mens budskapsforståelsen har gått fra 42 til 80 prosent. Reklameerindringen har gått opp fra 29 til 52 prosent, viser tall fra tall fra mediebyrået Initiative Universal Media .
– Jeg må si jeg synes dette er fenomenale resultater. Man kan jo i teorien kjøpe seg så mange markedsandeler man vil, men vi har hatt samme reklametrykk som i tidligere kampanjeperioder. Mange blir nesten skuffet når de hører at vi ligger på 202. plass i Norge når det kommer til mediaspending, sier markedsdirektøren.

Samtidig som han inrømmer at de ikke er ett hundre prosent fornøyde med en liking under 50 prosent, noe de skal jobbe videre med.

– Folk har ikke gått amok
Men selv om målet er å få fem ganger så mange spillere som det er i dag, og salgstallene raskt klatrer oppover, frykter ikke Rikstoto at de skaper spillavhengighet med reklamekampanjen.
– Vi er på jakt etter flere spiller, men disse må gjerne spille for mindre i gjennomsnitt. Vi baserer oss ikke på å tømme lommebøkene til folk. Hestespill er et tregere spill en slike spill som folk virkelig blir hekta på, understreker Kjell Terje Ringdal, direktør for informasjon og samfunnskontakt.

I fjor spilte det norske folk på hest for til sammen 3,16 milliarder kroner. Ifølge Ringdal styrer de i år mot en omstening på 3,6 milliarder kroner.
– Vi har hatt en økning tilsvarende konsumprisindeksen de siste årene, så dette er en sunn økning. Folk har ikke gått amok med spillingen, sier han.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.