Reklamekamp mot krisetider

11 norske annonsører kjemper mot økonomisk depresjon på annonseplass.



Annonsørene som foreløpig er med på prosjektet er Land Rover, Thune, Maxbo, Interflora, Fjord Norge, Statkraft, Tilbords, Eksportutvalget for fisk, Mills, Ford og Kirkens Bymisjon, og kampanjen «Lys i tunnelen 2009» er å se over 11 helsides annonser i dagens Finansaviser.

Her er budskapet at det går an å se muligheter selv om vi er inne i økonomiske nedgangstider.
– Dette er først og fremst en symbolhandling. Vårt mål er ikke å stoppe resesjonen, men å si nei takk til depresjon. Resesjonen er i lommeboka, mens depresjon sitter i hodet. Vi er realister, men tror det er viktig å tenke annerledes i 2009. Dette er signal hvor vi i fellesskap tar til orde for andre vinklinger enn svartmaling og strutsetaktikk, sier Morten Micalsen, administrerende direktør i Mindshare, kommunikasjonsbyrået bak initiativet.

Markedsdirektør i Statkraftm Grete Ingeborg Nykkelmo, mener det er naturlig for Statkraft å bli med på dette.
– Vi jobber med å skaffe verden mer ren, fornybar energi, og sier jo allerede i vår kommunikasjon at vi tror det er mulig å se lyst på fremtiden. Så dette synes vi er et veldig positivt initiativ, sier hun.

Mindshare utfordrer nå flere medier og annonsører til å bli med på å ta del i kampanjen «Lys i tunnelen 2009» for dette er ment ikke å være et enkeltstående stunt. Michaelsen sier prosjektet vil by på annonsering, seminarer og ulike events utover året.

Artikkelen er også publisert hos
Kampanje.