Reklamemarkedet går fortsatt i moll
Reklamemarkedet taper 4,6 prosent i tredje kvartal 2014 sammenliknet med samme periode i fjor viser IRMs siste kvartalsrapport. Omsetningen ble 4,2 milliarder kroner.
Reklamemarkedet begynte i 2014 med en forsiktig nedgang, men i andre og tredje kvartal har nedgangen aksellerert. Tapet, som er på 4,6 prosent mot samme kvartal i 2013, er det største som Institutet för reklame- och mediestatistik (IRM) har målt siden lavkonjunkturen etter finanskrisen i 2009.
– Akkurat nå er det tøft i reklamemarkedet, sier Madeleine Thor, daglig leder i IRM.
– 2014 kommer sannsynligvis til å bli omtalt som det året da det digitale skiftet slo inn i mediemarkedet med full kraft. Vår vurdering er at tapet kan komme til å bli noe mindre i 2015.
Tøffere for digitale medier
Men det er ikke bare tøft for de tradisjonelle mediekategoriene. Den svake reklamekonjunkturen påvirker for tiden også de digitale mediene. Internett inklusive mobilmarkedsføring* viser i tredje kvartal en vekst på skarve tre prosent i forhold til samme kvartal i fjor. Ikke siden lavkonjunkturen i 2009 har det vært notert så lave tall for internett.
– Vi noterer tilbakegang i investeringen for flere digitale annonseformater: merkevare desktop, rubrikk og nettkataloger, sier Thor.
TV, radio, adressert direktereklame, søkeordsmarkedsføring, web-TV og merkevare på mobil/tablet er de kategoriene som har hatt en positiv vekst i tredje kvartal. Samtlige andre kategorier går tilbake.
* Annonsering i sosiale medier er ikke med i statistikken.