Reklameskiltene som ser deg
Fram til nå har utendørsarenaen handlet om umålbar enveiskommunikasjon, men nå kommer boardsene som filmer deg.
I USA blir boards nå utstyrt med små kameraer som samler informasjon om forbipasserende – kjønn, omtrentlig alder og hvor lenge vedkommende ser på reklamen.
Teknologien er utviklet av det lille Paris-situerte firmaet Quividi, som hevder at de ikke lagrer bilder av de forbipasserende. Kameraene bruker nemlig programvare til å analysere fjesets form for å avgjøre kjønn og alder.
Målet er å skreddersy et digitalt board til personen som står foran det, slik at en asiatisk gutt i tenårene eksempelvis blir servert annen reklame enn en middelaldrende vesteuropeisk dame.
– Alt gjøres fullstendig anonymt, sier Paolo Prandoni, gründer av Quividi, til New York Times. Selskapet spesialiserer seg på små digitale boards som spiller korte reklamefilmer.
Teknologien er allerede blitt brukt i IKEA-butikker i Europa og i McDonald's-restauranter i Singapore, men er ny i USA, ifølge New York Times.
– Jeg tror hovedgrunnen til at dette blir akseptert, er at folk ikke vet om det, sier Lee Tien, advokat for borgerettighetsorganisasjonen Electronic Frontier Foundation.
– Man kunne ha gjort kameraene synlige, men ingen ser noen god grunn til å gjøre det, for jo mer folk vet om slikt desto mer stressa blir de av det, og de ville muligens forsøke å gå i ring rundt reklameskiltet.