Reklametalenter kjemper for Cannes-tur

142 unge og kreative skal 26. februar kjempe for å få to billetter til Young Lions Print i Cannes eller et premiebeløp på 20 000 kroner. Først må teamet på to vinne Amedia Salg og Markeds konkurranse Gulltusjen i en av to kategorier. Totalt 71 team konkurrerer om premiene.

96042 d8390 original
Fjorårets byråvinnere: Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland fra Good Morning Naug.
96043 1bc7c original
Vinnerbidraget i byråkategorien.
96044 fb4e9 original
Fjorårets studentvinnere: Fanny Skaug og Emilie Malnes fra Westerdals.
96045 321f5 original
Vinnerbidraget i studentkategorien.

142 unge og kreative skal 26. februar kjempe for å få to billetter til Young Lions Print i Cannes eller et premiebeløp på 20.000 kroner. Først må teamet på to vinne Amedia Salg og Markeds konkurranse Gulltusjen i en av to kategorier. Totalt 71 team konkurrerer om premiene.

– Her blir det knalltøff konkurranse om de to Cannes-billettene, samt om premiebeløpet. Det er ekstra mye prestisje knyttet til reklamefestivalen i nettopp Cannes. Det vet alle deltakerne i Gulltusjen, sier Anette Færevik Gulbrandsen, Leder for Marked og Kommunikasjon i Amedia Salg og Marked.

– Og det er fantastisk å registrere at interessen for å delta i print-konkurransen er så stor som den er. I år har vi rekordmange deltagere, sier Gulbrandsen.

For de under 30

Hele 142 deltakere er nå klare for å konkurrere i Gulltusjen som arrangeres på Westerdals Høyskolen Kristiania. Gulltusjen er en idekonkurranse for alle student- og kreatørteam under 30 år. Teamene må bestå av to personer og det er papirannonsen som står i fokus.

Konkurransen går ut på at alle teamene får i oppgave å skissere en avisannonse for et gitt case/produkt i løpet av seks timer, kun ved hjelp av tusj og papir. Teamet med den beste ideen vinner.

To kategorier: Studenter og ansatte

Gulltusjen arrangeres for sjette året på rad i samarbeid med CAPA, Norges representant for Young Lions og Westerdals Høyskolen Kristiania.Det konkurreres i to kategorier, en for studenter og en for reklamebyråansatte. Det kåres dermed også to vinnere.

Studenteamet som vinner, premieres med 20.000 kroner. Teamet som vinner i kategorien for reklamebyråer representerer Norge i Young Lions Print i Cannes i juni. For å kunne delta i denne kategorien må man være 30 år eller yngre og være ansatt i et byrå som jobber med kreativitet og kommunikasjon. Freelancere og In-house team fra annonsørsiden blir også akseptert.

Årets jury består av Anders Erikson fra Kitchen, Kim Gothard Taanevig fra Maverix, Knut Røse fra Schjærven reklamebyrå og Marie Sundling fra Amedia Salg og Marked.

– Gulltusjen er konkurranse hvor papirannonsen og kreativitet settes i fokus. Det er viktig for oss at yngre kreatører blir bevisste på avis som mediekanal, hvilke muligheter som foreligger og ikke minst hvilken effekt bruk av printmediet gir, sier leder for strategi, konsept og kompetanse og juryleder Marie Sundling hos Amedia.

I fjor var det Fanny Skaug og Emilie Malnes fra Westerdals som vant i kategorien for studenter. I kategorien for reklamebyråansatte var det Martin Abbedissen Fauskanger og Mateus Porto Hopland fra Good Morning Naug som stakk av med seieren.