Reklametopper fremsnakker kinolerretet

Kinobesøket har for alvor tatt seg opp igjen etter åpningen av Norge og lanseringen av «James Bond: No Time to Die». Nå skal Mark Ritson, Sir John Hegarty og fem andre globale markedsføringslegender minne oss på hvorfor reklame er best på kino.

Kino

I en verdensomspennende kampanje lansert av SAWA, den globale interesseorganisasjonen for kinoreklame, forteller syv bransjetopper om hvorfor kinoreklame er den beste kanalen å vise fram sitt budskap på. I Norge er det CAPA Kinoreklame som distribuerer kampanjen på Norges vegne.

– Vi må huske, etter et til to år uten kino, hvor unik kraften fra dette mediet er. Viktigst av alt er egenskapen til å skape følelser i mye større grad enn andre medier, sier Mark Ritson i filmen.

Sammen med Ritson og Hegarty er den brasilianske AD’n Marcello Serpa, Mark Tutssel, tidligere creative director i Leo Burnett, Rosie Arnold som er tidligere administrerende kreativ direktør for BBH London og Corinne Woods, kommunikasjonssjef for United Nations World Food Programme, som CAPA har støttet de siste årene.

Se filmen her.

Spår kraftig vekst

Kinoreklame har fått en hard medfart som følge av koronapandemien, men ser nå fremover og er forventet stor vekst i årene som kommer. PwC kom nylig ut med en rapport som sier at kino vil ha den kraftigste veksten av alle medier etter pandemien. Dette også fordi kanalen fikk hardest medfart, men også fordi folk ønsker å komme seg ut og være sosiale sammen igjen.

I 2019 var det kun internett som hadde en større økning i vekst enn kinoreklame, ifølge medieinvesteringsdata fra IRM. I oktober har det vært nesten 1,3 millioner Nordmenn som har vært på kino, som er ny rekord siden 2016 for oktober, ifølge NRK.

– Vi ser at besøkstallene fra oktober allerede er tilbake på eventyrlige nivå. Vi gleder oss til å se dere tilbake i kinosalen igjen, sier Gareth Williams, CCO i CAPA kinoreklame.