Reklamevekst i september

Merkevareannonseringen fortsetter å vokse i Norge. September ble en god måned for mediebyråene.

Onsdag skrev Kampanje at nedgangstidene skaper stor spenning blant aktørene i medie- og kommunikasjonsbransjen. Få tør være skråsikre på hvordan annonsemarkedene vil utvikle seg framover.

Og trenden er grovt sett slik: Rubrikkannonsering, særlig eiendom og stilling, faller betydelig, hvilket rammer mange aviser samt en del nettaviser hardt. Tørken innenfor annonseområdene bil, bank og finans er blant annet en konsekvens av at Norge er på vei inn i en nedgangskonjunktur.

– 2008 blir rekordår Men det finnes lyspunkter: Merkevareannonseringen vokser fortsatt, noe leder i Mediebyråenes Interesseorganisasjon (MIO), Arne-Inge Christophersen, kan bekrefte. Han er snart klar med fersk reklamestatistikk for september.
– Ja, alt tyder på at september har vært en god måned for mediebyråene og merkevareannonseringen. Jeg har hatt kontakt med noen av byråene og alle melder om gode tall for september. Fasiten får vi når den endelige MIO-statistikken foreligger om kort tid, sier Christophersen til Kampanje, og fortsetter:

– Jeg er ganske sikker på at når man går ut av 2008, så kan man bokføre nok et rekordår. Hvis vi skulle havne på fjorårets nivå, så ville jeg bli overrasket, sier han.

– Superkrakk Hvor stor tror du veksten i år blir?
– Så fremt ikke pengemarkedet og børsene ramler fullstendig sammen og vi får et skikkelig superkrakk, tror jeg den totale omsetningen av merkevarereklame som går via mediebyråene til mediekanalene vil vokse med rundt syv prosent i år sammenlignet med fjoråret, som var et rekordår. Det er jo blitt slik at man i bransjen er blitt vant med tosifret vekst og da synes man en økning på seks eller syv er litt dårlig. Men det er det jo egentlig ikke når man tenker på på dette kommer på toppen av den sterke veksten i mediemarkedet de siste årene, sier MIO-lederen.

I januar spådde MIO at mediebyråene ville kjøpe reklame i mediene for til sammen 7,8 milliarder kroner i 2008, som ville være en vekst på 6,8 prosent sammenlignet med året før. I august, det vil si før den internasjonale finanskrisen satte dype spor etter seg i Norge, var det ifølge MIO vanskelig å finne spor etter krise i reklamemarkedet. Veksten for hele 2008 ble da oppjustert til 7,6 prosent og en samlet omsetning på 7,948 milliarder kroner.

Artikkelen er også publisert hos Kampanje.