Reklameveksten stagnerer

I takt med en avkjølende konjunktur ventes mediemarkedet å minske med 1,5 prosent i 2009. Det er et fall på nærmere 300 millioner sammenliknet med 2008. Verst blir det for de trykte mediene.

7011 5ade2 original

I første halvår 2008 er veksten halvert sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge en tall fra Norsk Mediestatistikk. Reklameomsetningen for 2008 øker med drøyt to prosent.

Neste år vil kurvene peke nedover, ifølge Norsk Mediestatistikks prognose. Det ventes at den samlede reklameomsetningen vil falle med 1,5 prosent i 2009, en nedgang på nærmere 300 millioner sammenlignet med 2008.

– Samtidig som konjunkturavmatningen reduserer mediebudsjettene, gjennomgår mediemarkedet en omfattende strukturendring. For annonseringen betyr det at migrasjonen fra trykte medier til internett går stadig fortere, og den vil sannsynligvis akselerere når annonsørene strammer inn på medieinvesteringene kommende år, skriver svenske Institutet for reklam- och mediestatistik (IRM), som lager statistikiken.

Best på internett og radio I tillegg til internett vurderes radio å tilhøre vinnerne kommende år. Også innstikk og utendørsreklame forventes å trosse det vikende markedet og fremvise økt annonseomsetning i 2009. Hva gjelder TV-annonsering forventer IRM en nulltilvekst.

Det ventes en nedgang for samtlige printmedier, innstikk unntatt. Det blir størst fall for de trykte katalogene, men nedgangen vurderes å bli merkbar også for dagspressen og magasinene i løpet av året.