Reklameveteraner vinner Sølvmikken igjen

Aris Theophilakis og Pål Wehus i NOSLEEPTILLBROOKLYN vinner Sølvmikken for april, etter å ha begått samme bragd i mars. Denne gangen er det EL-PROFFEN som er kunden.

Pål Aris scouts NOSLEEPTILLBROOKLYN
Aris Theophilakis og Pål Wehus. Foto: Benjamin Werring

Mars-utgaven av Sølvmikken ble vunnet av NOSLEEPTILLBROOKLYN med en dramatisk tekst for garasje- og industriportprodusenten Hörmann. I april har samme byrå og team vunnet konkurransen med en kampanje fra elektrikerkjeden EL-PROFFEN, som sammen med byrået har utviklet en ny kommunikasjonsstrategi for å synliggjøre kvalitetsforskjellene i bransjen.

Juryens begrunnelse forteller mer om hvorfor kampanjen vant i april: «Juryen ble sjarmert i senk av energien i disse spottene. I et podcast-aktig univers blir vi med inn i et overflødighetshorn av utilfredsstillende opplevelser og halvveis-løsninger, og underholdes frem til å forstå at utebelysning er en egen kategori. Vi fryder oss over at det er dratt på skikkelig i uttaket; det er unektelig friskt å dra parallellen fra et avbrutt samleie til skjøteledninger på terrassen. God stemning hele veien til første plass, med andre ord.»

De erfarne reklamefolkene Aris Theophilakis (Bates, Bates Asia, J. Walter Thompson, Springer & Jacoby, Futatsu) og Pål Wehus (Leo Burnett, Dinamo, Recommended, Fundament) har følgende kommentar: – Det luktet svidd helt hit. Eller dit. Brente marshmallows eller Cooky Puss? Nei, en rykende fersk brief signert Svend Arild Bransdal og EL-PROFFEN derimot. Viktig å ikke håndtere den halvveis, men alltid å være beredt!

Det er Sagveien Resort som har produsert reklamespottene, som du kan høre her:

EL-PROFFEN spott 1

Elproffen-spott-1.mp3
Last ned

EL-PROFFEN spott 2

Elproffen-spott-2.mp3
Last ned

Eliteserie-følelser

Eliteserien i fotball startet i mai, og i den anledning har Discovery + og Atyp laget en kampanje som illustrerer de voldsomme følelsene som fotballen kan bevege i ellers sindige og avbalanserte nordmenn.

Juryens begrunnelse: «Fotball er følelser, og lite kan sammenlignes med gleden, irritasjonen og kjærligheten du kan oppleve i eliteserien. Dette er innsikt som treffer fotballfolket, tror vi. Underholdende rangering av følelser er et enkelt premiss, som i tillegg er effektivt og bra produsert. Elegant scoring!»

Det er Sigurd Solberg & Kristoffer Reppen som er kreativt team på jobben fra Atyp, mens produksjonen er gjort av Både Og Radiobyrå. Hør spottene her:

«Glede»

Glede.mp3
Last ned

«Irritasjon»

Irritasjon.mp3
Last ned

«Kjærlighet»

Kjærlighet.mp3
Last ned

Fremtiden blir sikkert topp, den, men …

FINN motor har fått en oppussing, hvor betaling kjøpekontrakt og eierskifte nå finnes i én og samme prosess. Det er de nå ute i alle kanaler for å fortelle om, også på radio. Siden det ikke er så enkelt å dramatisere en prosess, prøvde teamet i Morgenstern å se for seg fremtidens bilsalg.

Juryens begrunnelse: «Nok et FINN-fint konsept! Her tar man pulsen på tidens fremtidsoptimisme, tatt ut i bruktbilsalg, og vi koser oss med den eventyrlige Back to the Future-vibben i f.eks. synsolgte eller 3D-printede biler. Juryen liker også den elegante overgangen til voicen, og har egentlig bare lyst til å få med seg enda mer av de småsprø fremtidsdetaljene.»

Kreativt teami Morgenstern er Anders Holm og Sebastian Prestø, mens Sagveien Resort står bak produksjonen. Hør spottene her:

«3D print»

3d-print.mp3
Last ned

«Selvsolgt»

Selvsolgt.mp3
Last ned

«Sparkesykkel»

Sparkesykkel.mp3
Last ned

«Synsolgt»

Synsolgt.mp3
Last ned

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på gullmikken.no.