Sølvmikken til Hörmann og Nosleeptillbrooklyn

Den beste radioreklamen i mars var en dramatisk tekst skrevet for å selge garasjeporter fra Hörmann.

Aris Pål NOSLEEPTILLBROOKLYN
Aris Theophilakis og Pål Wehus i NOOSLEEPTILLBROOKLYN.

Hörmann er med god margin Tysklands, og Europas, ledende produsent av garasje- og industriporter. Hörmann er markedsleder i Norge og har relativ god navnegjenkjennelse, da navnet er synlig innen internasjonale skiskyting- og fotballarrangementer, sponsorater som Hörmann sentralt i Tyskland er ansvarlige for. Men assosiasjon til riktig kategori og premium kvalitet var lav, og kunder på jakt etter de beste portene kunnen fort forledes til å tro at andre leverandører hadde like gode løsninger.

Nosleeptillbrooklyn har utviklet en strategi som både adresserer langsiktige og kortsiktige behov samlet under konseptet «Noen ganger trenger du Hörmann. Verdens kanskje beste garasjeport». Konseptet ble utviklet etter det byrået kaller en kreativ sprint der hele huset (ca 30 stykker) jobber på en brief i 60 minutter basert på seks valgfrie kreative teknikker á 15 minutter hver.

Her kan du høre resultatet slik det ble tatt ut i radioreklamen:

«Klassekontakten»

Klassekontakten.wav
Last ned

«Pandemiekspert»

Pandemiekspert.wav
Last ned

«Hör, hör!»

Juryens begrunnelse: «Mars-vinneren av Sølvmikken er et hörespill tro mot sjangeren: en dramatisk tekst spesialskrevet for radiomediet. Hva mer kan en annonsørfinansiert radiokanal egentlig be om? De små teaterstykkene er godt kommet på, festlig skrevet og mesterlig utført. Og når garasjeporten – eller sceneteppet – først går ned, går det opp for oss at dette kvalitetsproduktet virkelig er i stand til å holde uønskede gjester – og sølvmikk-konkurrenter – ute. Hör, hör!»

Kreativt team består av Aris Theophilakis og Pål Wehus, mens produksjonsselskapet var Sagveien Resort.

– Som en del av et større team rykket vi ut og fant en brief. Nedstøvet og delvis neglisjert. Sabotage?! Neppe, for den viste seg å være sølv verdt, Kristin Brattaas Hansen og Hörmann stod det på den. For lovens glade arm går solen og garasjeporten aldri ned. Fortsettelse følger, lover Theophilakis og Wehus.

Ansvarlig hos kunde er nevnte Kristin Brattaas Hansen.

Den i overkant ivrige hobby-håndverkeren

TRY tar månedens andreplass med en jobb for Byggmakker, der en annen Theophilakis (Aris’ bror Nikis) spiller hovedrollen som mannen som hele tiden vil pusse opp, uansett om det trengs eller ei. Vi lar juryen utbrodere i sin begrunnelse: «Oppussing er krevende greier, men Byggmakker får terrasse- og gulvlegging til å framstå som en knirkefri affære. Selv om mann-kone-dialogen er et av de eldste verktøyene i radiokassa, gjør det ingenting når praten er såpass kvikk, troverdig og gøyal som her. Hobbysnekkeren er så glad i oppussing at han klarer å se for seg fremtidige prosjekter, og vi blir så glad i ham, at vi gleder oss til å høre fortsettelsen.»

Det kreative teamet fra TRY er Preben Moan og Camilla Bjørnhaug, mens Verdens Sterkeste Mann har produsert spottene.

«Gulv»

«Terasse»

Terassemp3.mp3
Last ned

Hvor bra kan en skrue egentlig bli?

Det er et av spørsmålene i de to spottene fra festemiddelprodusenten Würth, som vinner tredjeplassen i mars, i enda en utgave av et langsiktig konsept utviklet og produsert av Både Og Radiobyrå.

Juryens begrunnelse: «Ved hjelp av en treskrue og en lim har Würth bevist at de makter å få mye ut av lite – og at på til en tredjeplass i Sølvmikken for mars. Med millimeterpresisjon styrer de unna et småkleint resultat gjennom to fengende låter som oser av overskudd og godt håndverk.»

Byrå og produksjon er Både Og med teamet Eskil Paus, Hans Kristian Heide, Magnus Solli Andersen og Ola-Per Ekblom.

«Assy for Nordic»

Assy-for-nordic.mp3
Last ned

«High Tack Monteringslim»

High-tack-monteringslim.mp3
Last ned
Sølvmikker

Om Sølvmikken

Sølvmikken premierer den beste radioreklamen, og er en utmerkelse som deles ut av P4, Bauer Media og Kreativt Forum hver måned. Du finner alle Sølvmikken-vinnerne på http://gullmikken.no.