Reklamförbundet med Kinderegg-kopi

Hvor mye er det lov å kopiere før det blir ulovlig? Det spør svenske Reklameförbundet i en DM-kampanje til ikke-medlemmer. Kommunikasjonen består av noen velkjente sjokoladeegg.



Hvor mye er det lov til å kopiere før man gjør noe ulovlig, spør Reklamförbundet i sin siste rekrutteringskampanje. DM-kampanjen illustrerer sitt eget poeng ved å være tilnærmet identisk med Kinderegg-emballasjen, og den innholder sågar sjokoladeegg.
– Vi spør byråene om det er OK å gjøre reklame som likner så mye på annen reklame. Ideen er å få byråene til å tenke på disse spørsmålene, sier Jenny Åberg Hüttner til Dagens Media. Åberg er teksforfatter hos Pool, som har laget kampanjen.

600 byråer har mottatt pakken. Gjennom å svare på spørsmålet fra Reklamförbundet, konkurrerer byråene automatisk om et såkalt ARU-kurs (tilsvarende Kreativt Forums RRA-kurs), som kreves for å bli medlem i förbundet.

Kindereggprodusenten Ferrero Scandinavia har gitt sin tillatelse til plagiatjobben.