Rekordmange påmeldte skal kjempe om Gulltusjen-seier

Onsdag 1. mars er det klart for en ny utgave av reklamekonkurransen Gulltusjen i regi av Amedia Salg og Marked. Det forventes tøff konkurranse og et skyhøyt nivå på reklameprestasjonene.

Foto Bidrag Gulltusjen 2020
Bidrag fra Gulltusjen 2020 (Brief fra FNs Word Food Programme). Foto: Amedia Salg og Marked

Totalt 150 unge og kreative skal kjempe om å få delta i kategorien print i den internasjonale reklamekonkurransen Young Lions Competitions eller et premiebeløp på 20.000 kroner.

Gulltusjen er en idékonkurranse for alle student- og kreatørteam som er 30 år eller under. Teamene må bestå av to personer og det er papirannonsen som står i fokus. Konkurransen går ut på at alle teamene får i oppgave å skissere en avisannonse for et gitt case/organisasjon i løpet av seks timer, kun ved hjelp av sort tusj og tegneark. Teamet som kommer opp med den beste ideen kåres til vinner.

Det skal kåres en vinner blant reklamebyråteamene og en vinner blant studentteamene.

Teamet fra reklamebyrå vil gå videre til å representere Norge i den internasjonale Young Lions Print-konkurransen som foregår i juni i Cannes. I tillegg til at de får ta del i konkurransen, vinner reklameteamet flybilletter, hotell og pass til festival.

Studentteamet premieres med 20.000 kroner. Totalt 150 deltakere, i form av 75 påmeldte team, konkurrerer om premiene i de to kategoriene.

– I Gulltusjen settes papirannonsen og den gode ideen i fokus. Interessen for Gulltusjen er i år rekordstor og vi tror det blir høy kvalitet og en jevn konkurranse om seieren i de to kategoriene, sier Anette Færevik Gulbrandsen, leder for kompetanse, marked og kommunikasjon hos Amedia Salg og Marked.

I fjor var det kreatørene Sindre Holmedal Johnstad og Erlend Løfald fra reklamebyrået POL som gikk helt til topps i kategorien for byråer. Studentklassen ble vunnet av Isak Steinnes Christoffersen og Alida De Lange D’Agostino fra Kristiania - Westerdals.

Amedia arrangerer Gulltusjen i samarbeid med CAPA, Norges representant for Young Lions og Kristiania – Westerdals.

For mer informasjon om årets konkurranse, se her: amediamarked.no/gulltusjen