Rekrutteringskonsept resulterte i 70 % flere jobbsøknader

I fjor høst utviklet TRY Råd det kreative employer branding-konseptet «Et sporskifte» for NRC Group, Nordens ledende infrastruktuselskap. Det resulterte i 70 prosent flere jobbsøknader og stolte medarbeidere på tvers av landegrenser.

NRC 16x9

– Rekrutteringsmarkedet for entreprenørbedrifter er tøft, derfor måtte vi skape et konsept som vekker oppmerksomhet i bransjen og bygger kjennskap til selskapet, sier Maiken Sørensen, rådgiver hos TRY Råd og kundeansvarlig for NRC Group.

Konseptet, som er utviklet av kreatørteamet Norunn Blichfeldt Schjerven og Håvard Nærdal, oppfordrer relevante kandidater til å skifte karrierespor. Samtidig spiller konseptet på sentrale drivere for å velge NRC Group som arbeidsplass, nemlig at du får bidra til å forme både din egen og selskapets reise.

Et sporskifte for karrieren. Et sporskifte for bærekraft. Et sporskifte for fremtiden.

– «Et sporskifte» gir oss utallige muligheter for uttak, fordi det inkluderer mye av det som gjelder bransjen vår, fagene, utdanning, karriere og livet ellers. Det skiller oss ut fra konkurrentene og gjør medarbeiderne våre stolte, sier Lene Engebretsen, Head of Communications and Sustainability i NRC Group ASA.

Mockup Nettside
Mockup So Me 3
Messestand

Leverte langt bedre enn forventet

Den første kampanjen ble rullet ut i fjor høst, og annonseringsresultatene taler for seg.

Kampanjen har levert høy klikkrate og god engasjementsrate. Totalt har den oppnådd rett under 2,5 milloner annonsevisninger og cirka 15.000 klikk. NRC Group fikk over 500 søkere og signerte kontrakt med cirka 10 prosent av søkerne.

– Tallene tilsvarer en økning på 70 prosent flere søkere, sammenlignet med tidligere rekrutteringsperioder. Spesielt gledelig er det at kampanjen viser seg å ha tiltrukket langt flere kvinner enn vanlig, noe som er høyt ønsket av NRC Group og i bransjen, forteller Sørensen.

TRY Råd har produsert annonsefilmer til SoMe, bannerannonser og ADShells, samt innhold til landingsside. Det er også blitt laget et karrieredag-kit, med stand-materiell som messebord, messevegg, roll-ups, innhold til digitale skjermer, en konkurranse, middagsinvitasjoner, T-skjorter, gensere, handlenett og visittkort, og en SoMe-kampanje rettet mot studenter.

Får Nordisk spin-off og er shortlistet i Magnet Awards

– Etter suksessen i Norge har NRC Group allerede rullet ut konseptet i Sverige og Finland. Fremover skal konseptet videreutvikles i podkastkonseptet «Mitt sporskifte», forteller Sørensen i TRY Råd.

«Et sporskifte» er nå shortlistet i to kategorier i Magnet Awards, NM i employer branding; «Årets kampanje overfor erfarne» og «Årets helhetlige employer branding». Prisutdelingen finner sted 15. juni.