Retailprisen i ny drakt

Sammenslåing av kategorier og ny form. Kreativt Forum, ANFO og RetailEnergy håper endringene gir positiv effekt for alle som ønsker å delta på Retailprisen 2017 som foregår 4. mai i år.

83391 67809 original

Kristian Kristiansen. Foto: Privat

Retailprisen har som formål å hylle de beste, mest kreative og effektfulle retailjobbene i året som har gått, og har vært arrangert årlig siden 2004. De stadige endringene i bransjen, samt tilbakmeldinger fra både kunde- og byråsiden, førte til at Kreativt Forum satt ned en arbeidsgruppe for å tenke nytt rundt utdelingene i 2017.

– Vi går fra ti til syv kategorier. Vi tror den nye inndelingen er den beste måten å finne frem til de beste jobbene innen retail. Selvfølgelig kan slik inndeling alltid diskuteres, og det er kanskje helt umulig å gjøre alle til lags. Likevel tror vi ikke vi kommer noe særlig nærmere en optimal løsning enn dette, sier jurygeneral Kristian Kristiansen fra SMFB.

Se de nye kategoriene her.

Frist for innsending av arbeider er 17. mars


Ny bransjefest

Kreativt Forum har sammen samarbeidspartnerne også bestemt seg for endringer på prisutdelingen på kvelden.

– Vi ønsker å invitere hele bransjen til en skikkelig bransjefest med prisutdeling og feiring av vinnerne rett i etterkant av konferansen 4. mai. Det blir en mer uformell og hyggelig kveld der prisutdeling, sosialisering og feiring av vinnerne står i fokus, forteller Kristiansen.

Kreativt Forum ønsker at den nye formen skal bidra til at flere fra hele bransjen deltar på bransjefesten på kvelden. Les mer her.


Spennende mulighet for byråene på fagkonferansen

Den Store Retaildagen består en fagkonferanse på dagtid og Retailprisen på kveldstid. I år knyttes de 2 arrangementene enda tettere sammen. Arbeidsgruppen, sammen med jurylederne i hver kategori, vil velge ut 4-6 innsendte bidrag som får muligheten til å presentere sitt case på fagdagen. De utvalgte bidragene er nødvendigvis ikke blant vinnerjobbene, men skal bidra til kunnskapsdeling, inspirasjon og danne grunnlaget for gode diskusjoner.

Gudrun Lægreid. Foto: Privat

IKEA er en av aktørene som har gjort seg bemerket som vinner av Retailprisen de siste årene. Gudrun Lægreid er kommunikasjonsrådgiver på internkommunikasjon i IKEA og synes det er spennende å knytte faglig program og prisutdelingen tettere sammen.

– Vi håper jo arrangørene klarer å skape en arena for samtale om de gode jobbene. Det er mange ulike meninger om hva som er god kommunikasjon i skjæringspunktet mellom godt kreativt arbeid, effekt og valg av kommunikasjonskanaler- og arenaer, sier Lægreid som sitter i juryen i kategorien Internmotivasjon og innsalgsaktiviteter.


Retailprisens arbeidsgruppe har bestått av:

  • Kristian Kristiansen, SMFB (jurygeneral)
  • Marius Damsleth, Re:Media
  • Jan Petter Ågren, McCann Oslo
  • Kristian Lyse, DDB
  • Stian K. Gjelsnes, JCP
  • Johannes Fjose Berg, Trigger
  • Aksel Sørbye, KF


Frist for innsending av arbeider er 17. mars.