Retailprisen inn i Kreativt Forum

Kreativt Forum fortsetter arbeidet med å samle det kreative Norge til ett rike. Siste tilskudd er Retailprisen som nå blir arrangert i samarbeid med foreningen etter initiativ fra prisen selv.

10018 9b946 original

Retailprisen blir i år arrangert for femte gang og fortsetter sitt arbeid med å sette fokus på og heve kvaliteten på kommunikasjon innen retail. Nå er altså Kreativt Forum ny samarbeidspartner.


Hvorfor ønsket Retailprisen å inngå et samarbeid med Kreativt Forum?

– Det var for å få et faglig løft og en anerkjennelse av at Retail-faget er en integrert del av det kreative Norge. Dette er jo en del av Kristian Byes kongstanke om å samle hele det kreative Norge, og da syntes vi det var rett og rimelig at også Retailprisen og Retailmiljøet i Norge var en del av det, sier Hans Petter Stub, juryleder i Retailprisen og rådgiver i Rapp, en del av DDB-gruppen.

Hvilket faglig løft ser dere for dere som en konsekvens av det nye samarbeidet?

– Retailprisen blir hvert år arrangert i sammenheng med en konferanse, og i år skal både prisen og konferansen arrangeres i samarbeid med Kreativt Forum. Konferansen er viktig for at det også blir et faglig innhold rundt Retailprisen hvert eneste år. Vi håper og tror at samarbeidet med Kreativt Forum vil gi enda større fokus på kommunikasjon innen faget, fortsetter han.

Favner flere Retailprisen var i sin tid et initiativ fra fem av Norges ledende retailbyråer; DDB Oslo, McCann, Virtual Garden, Suburbia og Dinamo.

– Prisen har vært et dugnadsarbeid siden den startet. De samme byråene som var med på oppstarten er fortsatt med, og i tillegg har vi nå utvidet reviret og arbeidsgruppen vår med PR-operatørene og Sukker design.

Hvorfor er en slik utvidelse naturlig?

– Vi favner ganske bredt innenfor dette faget, og det er også litt av poenget med at vi ønsker samarbeidet og anerkjennelsen fra Kreativt Forum. Veldig mange, hvis man ser stygt på det, kaller oss vippetassfolk, og Retail er absolutt ikke det, men er en integrert og naturlig del av større kreative kampanjer. Designbyråer er en viktig del av retailfaget med blant annet pakningsdesign, og PR-byråer er sentrale med henhold til foreksempel produktlanseringer og annet PR-arbeid som har utgangspunkt i sisteleddet, sier Stub.

Umiddelbar effekt Å minne annonsører på at det finnes ulike måter å oppnå salg og gode kunderelasjoner er også en del av konferansen og prisens funksjon, forteller Stub.

– Et annet poeng med Retailprisen er å gi folk en forståelse for at det er mange måter å oppnå resultater på. Enten man ønsker å oppnå mersalg eller flere kunder så er det mange veier til Rom.

At annonsører ønsker å oppnå mer umiddelbare resultater vil vel også være mer og mer aktuelt i året som kommer?

– Absolutt, og vi er jo ganske mye nærmere kjøpsbeslutningen enn de fleste andre kanaler. Jeg tror flere og flere vil bli interesserte i å bruke penger der de kan oppnå resultater veldig fort, avslutter Hans Petter Stub.

Retailprisen og konferansen arrangeres 14. mai.