Retailprisen: Juryen har talt
Juryeringen av Retailprisen er over. Her ser du topp 10 innsendte jobber i tilfeldig rekkefølge i de ulike kategoriene i årets utgave av Retailprisen.
Formålet med Retailprisen er å hylle de beste retailjobbene som er gjort i året som har gått. Aksel Sørbye, som er leder for Fag og Kompetanse i Kreativt Forum, er godt fornøyd med årets fangst av innsendte bidrag.
– Vi fikk mange innsendte jobber til Retailprisen og juryen har gjort en solid jobb med å kåre vinnerne i de fem kategoriene. De beste jobbene skal ikke bare hylles, de skal også bidra til læring og inspirasjon, forteller Sørbye.
Kristian Kristiansen, byråleder SMFB, er jurygeneral i Retailprisen for andre år på rad, og han mener at prisen jevnt og trutt blir bedre og viktigere.
– Vi som juryerer registrerer at kvaliteten på de innsendte arbeidene i Retailprisen stadig blir bedre, der vinnerjobber fra Cannes, Gullblyanten og Eurobest kjemper om det edleste metallet. Dette sier noe om hvor viktig godt tenkt retail-arbeid har blitt, og vil bli i årene som kommer. Retail-faget er i transformasjon, akkurat på samme måte som den tradisjonelle butikken har vært det flere år nå, understreker Kristiansen.
For Nina Holen Skotte, markedsstrateg i Tine, er Retailprisen blant de mest meningsfulle konkurransene reklamebransjen arrangerer.
– Jeg synes det er en utrolig viktig pris, og jeg tenker at bedrifter bør fokusere enda mer og bli dyktigere på shopper marketing for å skape effekt. Lykkes vi ikke med å selge varene våre, så har vi tapt, derfor er det essensielt å tydeliggjøre tiltakene som får varene ut.
Retailprisen finner sted 19. april kl.19-23 på Vulcan Arena. Du kan lese mer om prisen og melde deg på her.
Her er topp 10 innsendte jobber i tilfeldig rekkefølge:
Integrerte Retailkampanjer
- Ta den gode tiden tilbake - SMFB / Freia
- APP APP APP - Per Høj / Nidar
- Fjøsnissen - TRY / Tine
- Norvegia Toast - Digg på 1-2-3 - TRY / Tine
- La livet ditt innrede stua - SMFB / IKEA
- Vi løser middagen for deg - Kitchen / MENY
- Totenflak - Per Høj / Orkla
- Det finnes alltid en anledning - Llowbank / Glasmagaisnet
- Veien til 17. mai - Zenith / New Work / Scholl
- Træna lanserer Klar - McCann Oslo / Orkla
Årets lansering
- Et fargerikt frieri til St.Hanshaugen - Morgenstern / Fargerike
- NJIE - Nye Muskler - JCP Nordic / NJIE
- APP APP APP - Per Høj / Nidar
- DNB Spare - TRY / DNB
- WANTED Kuppet - We Are Live / Diplom-Is
- Træna lanserer Klar - McCann Oslo / Orkla
- KIWI LilleGo - Spoon / KIWI
- Lansering av "Kaffeavtale uten koppfokus" - Creuna / Shell Norge
- Nye Citroën C3 - The music3 video - McCann Oslo / Citroën
- Kolonihagen - Scandinavian Design Group / REMA1000
Events
- Telefon til Hamar - Per Høj / Norsk Tipping
- Veien til 17. mai - Zenith / New Work / Scholl
- TGI Pridays - We Are Live / TGI Fridays
- Træna lanserer Klar - McCann Oslo / Orkla
- WANTED Kuppet - We Are Live / Diplom-Is
- La livet ditt innrede stua - SMFB / IKEA
- Aker Brygge Juleutekino - Geelmuyden Kiese / Aker Brygge
- Den store strammedagen - SMFB / IKEA
- Sunn økonomi - Året KIWI kicket sukkeret ut av påsken - Geelmuyden Kiese / KIWI
- Totenflak - Per Høj / Orkla
Pakningsdesign
- Kolonihagen pakningsdesign - Scandinavian Design Group / Kolonihagen
- Minde Nøttekos - Tank / Brynild
- Heimefrå - ANTI / Lerum
- Hele Norge elsker Stabbur-Makrell! - Brunch Oslo / Orkla
- A-Z Underwear - ANTI / Varner
- Coop Spiis - Rethink AS / Coop
- DUGG rebranding - ANTI / Hennig-Olsen
- Real Turmat - Tank Design Tromsø / Drytec
- Food Truck - Metric / Maarud
- Inspira redesign - ANTI / Hennig-Olsen
Åpen klasse
- Premier League 2017/ 2018 - JCP Nordic / TV2 Sumo
- APP APP APP - Per Høj / Nidar
- Guided by Fans - Anorak / Visit Oslo
- Audi Enter Sandbox VR Experience - POL / Audi Norge
- Winter is coming - SMFB / IKEA
- Nye Citroën C3 - The music3 video - McCann Oslo / Citroën
- Totenflak - Per Høj / Orkla
- DNB Spare / Ingenting - TRY / DNB
- En helt ny kaffeavtale – uten koppfokus - Creuna / Shell Norge
- Et fargerikt frieri til St.Hanshaugen - MORGENSTERN / Fargerik